‘Ce-ar fi daca…’ ai renunta la aceste cuvinte?

"Daca…", "doar daca?", "totul ar fi perfect daca…" De cate ori te-ai surprins gandind asa? Concentrandu-te pe ceea ce este negativ in viata ta, te blochezi, pierzi esentialul si, mai ales, puterea de a merge mai departe.

Ti s-a cerut sa faci prezentarea unui proiect la serviciu? Numai de n-ai fi asa de timida! Nu poti sa alegi intre doua evenimente programate in aceeasi zi? Numai de n-ai fi atat de nehotarata! Daca ai putea spune "nu"! Daca ai avea mai mult timp pentru tine! "Daca?", "Doar daca…" Iti suna cunoscute? Toti stim ca unele trasaturi ale personalitatii noastre ar trebui indreptate, dar, concentrandu-ne asupra lor si avand convingerea ca numai si numai acestea ne tin pe loc, imaginea de sine si autoaprecierea noastra se vor altera, iar riscul de a suferi de pe urma complexului lui "daca" este foarte mare.

Este firesc sa iti doresti mai mult de la viata, sa fii mai buna in profesie, sa ai o familie sau o casnicie model. Si, cu cat ai aspiratii mai ambitioase, cu atat e mai firesc sa apara uneori si regretul ca nu ai realizat destul. Daca insa, in mod constant, esti nemultumita de propria persoana, te simti ratata sau incapabila de anumite lucruri, nu vei putea fi niciodata multumita sau fericita. Acel "ce bine ar fi daca?" face parte in mod firesc din gandurile noastre si are rolul de a ne impulsiona spre mai bine, in ciuda temerilor legate de necunoscut si de schimbare. Insa "daca?" poate fi folosit si altfel. Il poti utiliza creativ, transformandu-ti temerile in strategii de schimbare in bine. Sau ca pe o scuza comoda pentru ceea ce nu merge bine in viata ta. Astfel, vei gasi o explicatie la indemana (dar nu pe cea corecta!) pentru frustrarile tale si vei putea da vina pe unele evenimente sau trasaturi de personalitate despre care vrei sa crezi ca nu pot fi schimbate. Rezultatul? Respectul de sine va scadea dramatic atat timp cat iti vei masura fericirea in termeni precum "de ce nu ai" sau "ce nu iti place" la propria persoana. Aspectele pozitive ale personalitatii tale, ale vietii tale in general, vor ramane in umbra, nevalorificate.

Afla insa ca poti indrepta aceasta stare de lucruri. Fie iti accepti trasaturile negative, care sunt firesti, fie faci ceva ca sa te schimbi asa cum iti doresti. Indiferent daca ceea ce te face nefericita este timiditatea excesiva, nehotararea bolnavicioasa sau teama de parerea celorlalti, canalizeaza-ti nemultumirile spre actiuni pozitive.

"Daca nu as fi atat de timida…"
Trebuie sa vorbesti in fata unui auditoriu sau ai o intalnire importanta? Oricine poate avea emotii, nu numai tu. Timiditatea poata fi corectata. Multi oameni ajung sa-si inteleaga si accepte propria timiditate, ba chiar sa o transforme intr-un atu. In multe cazuri, timiditatea este generata de teama de a nu fi ridicola, lucru care te face sa eviti relatiile sociale si iti poate afecta serios increderea in tine. Insa amintesti-ti tot timpul ca ceilalti nu sunt atat de critici la adresa ta precum esti tu insati.

Solutii Imagineaza-te increzatoare si plina de curaj in fata celorlalti. Inainte de a iesi din casa, asculta o muzica vesela, care te relaxeaza si binedispune. Inainte de a intra intr-o incapere cu multi oameni, spune-ti in gand: "Sunt puternica si increzatoare cand stau de vorba cu alte persoane". Cand discuti cu cineva, foloseste cat mai putin cuvintele "eu" si "mie". Propozitiile care incep cu "eu" atrag atentia celuilalt asupra ta, ceea ce creste presiunea timiditatii. Desigur, a avea prieteni inseamna si a vorbi despre tine, insa daca focalizarea asupra propriei persoane te blocheaza, incearca sa indrepti atentia asupra interlocutorului. S-ar putea ca aceasta strategie, care te mentine in umbra fara sa te izoleze, sa te faca mai increzatoare din punct de vedere social.

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2 3

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Psihologie