Carenţa de fier afectează tiroida, ficatul şi inima

siluetaNu dai importanţă fierului din organism decât atunci când analizele arată fie o cantitate prea mică, fie o cifră prea mare. Abia atunci începi să acorzi o atenţie sporită obiceiurilor alimentare.

Fierul este o substanţă minerală cu roluri multiple, cel mai important fiind cel de a asigura transportul oxigenului, prin intermediul hemoglobinei.

În plus, acesta intervine în procesul de producere a energiei, reglează insuficienţa de oxigen la altitudini înalte sau pentru persoanele care suferă de afecţiuni ale plămânilor, ajută la sinteza ADN-ului şi este implicat în funcţii vitale pentru organism, inclusiv creşterea, reproducerea şi funcţia imunitară.

Se recomandă

Necesarul zilnic de fier al organismului variază în principal în funcţie de vârstă, sex şi obiceiurile de alimentaţie. Capacitatea organismului de a asimila şi a utiliza fierul depinde de nevoile fiecărei persoane, în diverse etape ale vieţii.

Spre exemplu, fierul este absorbit mai eficient în perioadele de creştere sau în cazul sarcinii, iar femeile au nevoie de o cantitate mai mare pentru că în perioada menstruaţiei pierd sânge.

Tocmai de aceea, cele cu vârste între 19 şi 50 de ani au nevoie de o cantitate de 18 mg de fier în fiecare zi, în timp ce pentru bărbaţii de aceeaşi vârstă sunt suficiente 8 mg. După cincizeci de ani, doza alimentară recomandată scade la 8 mg pe zi.

Prea puţin, prea mult?

În general, organismul are un sistem bine pus la punct pentru a regla nivelul de fier. Dacă rezervele sunt scăzute, absorbţia de fier creşte, iar când nivelul de fier e ridicat, organismul absoarbe mai puţin. Cu toate acestea, există anumite situaţii în care fierul fie nu este absorbit, fie este acumulat în exces. De obicei, semnele deficienţei de fier nu se manifestă de la început.

Încep să apară stările de oboseală, bătăile inimii devin mai rapide, apar palpitaţiile şi respiraţia accelerată la efort, iar performanţa atletică şi capacitatea de muncă începe să scadă. Tot din cauza lipsei de fier este afectată şi abilitatea de menţinere a unei temperature normale a corpului la expunerea la frig.

poza hematii

Deficienţa gravă de fier poate cauza unghii casante, inflamaţii la colţurile gurii, atrofierea gustului şi o limbă încărcată, iar în cazuri extreme pot aparea dificultăţi în a înghiţi, date de apariţia unor formaţiuni în gât şi pe esofag.

La copii, lipsa de fier produce întârzieri în dezvoltarea cognitivă şi socială şi reduce performanţa şcolară. La polul opus, există posibilitatea ca organismul să acumuleze fier în exces, mai ales în organe, făcându-ţi astfel apariţia hipersiderimia.

Cele mai predispuse sunt glandele endocrine, ficatul şi inima, şi astfel se poate instalaza ciroza hepatică, diabetul, artrita, durerile articulare sau hiperpigmentarea.

Spune-mi ce manânci…

În „Ghid de alimentaţie vegetală“, carte apărută la Editura Trei, autoarea, Julieanna Hever, insistă asupra faptului că, „deşi fierul este unul dintre cele mai abundente metale de pe pământ, cu toate acestea carenţa de fier este cea mai comună din lume.

Conform Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, aproximativ 30% din populaţia globală are anemie din cauza carenţei de fier.“ Fierul este conţinut într-o varietate de alimente, însă acesta nu se absoarbe la nivel intestinal decât dacă îi este schimbată valenţa în stomac în prezenţa vitaminei C.

De exemplu, consumă roşii la salata de spanac sau pune capşune într-un shake de verdeţuri, pentru a mări absorbţia.

Cele mai cunoscute surse alimentare de fier sunt: carnea şi ficatul, însă există şi numeroase alimente vegetale precum condimentele (pătrunjelul, piperul negru, cimbrul şi scorţişoara), păstăile (lintea, fasolea, mazărea), seminţele de cereale, oleaginoasele.

Spre exemplu, o jumătate de cană de năut fiert are 2,4 mg de Fier, la fel şi jumătate de cană de prune; o jumătate de cană de stafide, 1,6 mg de Fier, iar două linguri de seminţe de floarea-soarelui, 1,2 mg.

Şi tot în „Ghidul de alimentaţie vegetală“, autoarea subliniază faptul că „cel mai important factor legat de nivelul de fier la persoanele care au în principal alimentaţie vegetală este că nu există mare diferenţă în incidenţa anemiei cauzate de carenţa de fier la vegetarieni şi omnivori.“

LA ÎNCEPUT DE PRIMĂVARĂ, O SĂNĂTATE DE FIER!

Deficienţa de fier se dezvoltă încet şi nu este vizibilă decât după ce anemia e majoră şi există consecinţe. Principalele cause sunt consumul insuficient de mâncăruri ce conţin fier, absorbţia slabă a acestuia în organism şi pierderea de sânge. Feroglobin este un complex de fier, vitamine B şi acid folic, ce previne şi tratează anemia, redând rezistenţa organismului.

Nu ataca stomacul, nu are efecte adverse gastrointestinale, iar studiile clinice au arătat că normalizează nivelul hemoglobinei şi al fierului în sânge.

Având în vedere că în absorbţia fierului participă multe elemente nutriţionale, iar în formarea globulelor roşii la fel, în cazul unei anemii, suplimentarea doar cu fier are efecte mai mici asupra rezultatului tratamentului, decât dacă ar fi administrate toate elementele implicate în menţinerea Hb la un nivel nomal!

De aceea, este important şi mai util să se administreze un supliment ce conţine o cantitate moderată de fier (fiind astfel bine tolerat gastrointestinal), dar şi cu vitamine B, acid folic, zinc, mangan.

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sanatate