Care e profilul tau metabolic?

Sistemul hormonal este considerat forta principala a mecanismelor puse in miscare in dietele de slabire si cele de intretinere a siluetei.

Cercetarile dieteticienilor au dus de curand la identificarea in organism a unor asa-numite „amprente metabolice“ distincte, care le-au permis ordonarea comportamentului alimentar in trei tipuri caracteristice bazate pe proprietatile a doi hormoni: insulina si leptina.

Astfel, au concluzionat oamenii de stiinta, pentru a scapa de kilogramele in plus, dar si pentru a-ti mentine starea de sanatate, trebuie sa tii seama de tipul de metabolism al organismului tau.

Hormonii „digestivi“. Mecanismul este destul de simplu: procesul digestiv incepe de fapt inainte de a manca efectiv, caci aspectul sau mirosul anumitor mancaruri pregateste corpul pentru asimilarea alimentelor si stimuleaza secretia de sucuri digestive si hormoni.

Este vorba de insulina si leptina. Insulina, secretata de pancreas, raspunde de metabolismul zaharului si permite glucozei sa ajunga la celule.

Disfunctionalitatile in secretia insulinei duc la probleme ca diabetul sau obezitatea. Cel de-al doilea hormon, leptina, semnaleaza creierului senzatia de satietate. Daca secretia sa este blocata, creierul percepe „informatia“ ca te-ai saturat abia dupa ce ai consumat cantitati mari de alimente.

Ce tip metabolic esti?
Pe baza acestor constatari, medicii nutritionisti au putut stabili trei „amprente“ hormonale orientative, pentru a sti ce conduita alimentara e necesara ca sa iti poti pastra silueta sau ca sa scapi de kilogramele in plus.

Aceste profile tipice de metabolizare alimentara sunt strans legate de comportamentul tau alimentar, dar si de echilibrul psihologic si somatic.

Astfel, poti fi pofticioasa sau gurmanda, pretentioasa ori, pur si simplu, stresata sau colerica. Te poti incadra strict intr-unul dintre aceste „tipare”, dar vei constata de fapt ca, cel mai adesea, este vorba de o combinatie a doua dintre cele 3 profiluri.

Folosite la maximum
Studiile clinice ale specialistilor nutritionisti de peste Ocean au dus la concluzia ca motivul pentru care orga-nismul anumitor persoane accepta doar unele alimente si le foloseste sau nu la potentialul caloric maxim este legat si coordonat strict de prezenta si de nivelul de concentratie al insulinei si leptinei in activitatea metabolica.
Alegeri dificile – „pretentioasa“.

Profil:  

  • Nu iti place carnea si nu consumi alimente grase.
  • Renunti adeseori, fara probleme, la una sau mai multe mese.
  • Mesele tale sunt intotdeauna lejere.
  • Preferi oricand o masa cu peste sau carne de pui.
  • Nu reusesti sa slabesti, desi faci eforturi.
  • Rareori ai senzatia de foame.
  • Suferi des de constipatie.

Pare ca greutatea ta corporala s-a „blocat“, caci oricate eforturi faci nu reusesti sa scapi de cele cateva kilograme in plus. Nu iti este greu sa sari peste o masa si pot trece zile fara sa mananci carne.

Dar ceea ce nu trebuie sa uiti este ca mesele neregulate scad mult productia de leptina a organismului. Astfel, desi exista rezerve pe care organismul le-ar putea consuma (kilogramele in plus), acest mesaj nu ajunge la creier din cauza leptinei, iar creierul va comanda, la viitoarea masa, stocarea oricarei calorii.

Ce poti face?
Schimba stilul de alimentatie si ritmul metabolic si mananca regulat, caci numai asa vei reusi sa-ti „modelezi“ silueta. Incearca doar diete echilibrate: carne, lactate, legume si fructe. Iti sunt permise aproape toate alimentele, cu exceptia grasimilor de orice fel (carne grasa, mezeluri, prajeli, sosuri etc.).

Poti manca si dulciuri, dar numai in cantitati moderate. Fa miscare usoara sustinuta, zilnic daca se poate (plimbari, mers pe bicicleta, inot), in loc sa mergi bilunar la sala. 

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sport si sanatate