Calciul in alimentatia copiilor

Vrei sa ai un copil frumos, armonios dezvoltat si cu pofta de viata? Indeamna-l sa se joace in aer liber, sa doarma suficient, sa practice un sport si, mai ales, ingrijeste-te de alimentatia lui zilnica.

Tot mai multe mamici sunt in cautarea unei retete miraculoase, garantie a unor copii asemenea fetilor-frumosi din basme. Fara a pretinde ca au gasit aceasta reteta, specialistii Institutului Danone – recunoscuti in toata lumea pentru cercetarile realizate in domeniul sanatatii – va ofera raspunsuri la intrebarile cu care mamele se pot confrunta cel mai des in perioada de crestere a copiilor.

Cati centimetri va creste copilul meu in fiecare an?
In primii trei ani de viata, copilul creste cel mai mult in inaltime, astfel ca, la varsta de patru ani, el este de cca. doua ori mai inalt decat la nastere. Dupa aceasta perioada, copilul nu va mai creste decat cinci-sase cm pe an si va pastra acest ritm de crestere pana la inceperea pubertatii.

De multe ori, se observa o usoara diminuare a ritmului de crestere, chiar o stationare, insa apoi totul se accelereaza din nou. Anual, la pubertate (in perioada de maxima crestere) copilul poate castiga pana la 12-13 cm in inaltime. Talia adulta este atinsa spre 17 ani.

Pana la pubertate, fetele manifesta o tendinta de crestere mai rapida decat baietii, acestia recuperand insa mai tarziu. Astfel, intre 11 si 16 ani, fetele cresc cu aproape 20 cm, in timp ce baietii devin mai inalti intre 13 si 18 ani, castigand aproximativ 25 cm.

Exista alimente care favorizeaza cresterea?
Toate grupele de alimente sunt importante pentru asigurarea unei cresteri armonioase: fructe si legume, carne, peste, oua, cereale si produse cerealiere, lactate.

Produsele pe baza de lapte sunt vitale pentru alimentatia copiilor, deoarece contin elemente nutritive esentiale pentru dezvoltarea corpului celor mici: proteine, fosfor si, mai ales, calciu si vitamina D – aceasta din urma ajutand la fixarea calciului in oase.

Care este rolul calciului in procesul de crestere?
In timpul cresterii, scheletul copilului se modifica. Oasele trebuie sa se consolideze zilnic cu ajutorul calciului, al fosforului si al proteinelor. La nastere, scheletul unui nou-nascut nu contine decat 30 g de calciu. Pana la varsta de 18-20 de ani, el urmeaza sa acumuleze pana la un kilogram. Fara calciu, cresterea si soliditatea oaselor ar fi compromise.

Cum pot fi sigura ca micutul meu a acumulat calciu in cantitate suficienta?
Produsele lactate sunt cea mai buna sursa de calciu atat pentru copii, cat si pentru adulti: lapte, iaurturi, creme de branza, cascaval, branza topita… Alegerea nu e insa usoara! Pentru a fi cu adevarat sigura ca ii asiguri copilului tau calciul de care are nevoie, propune-i un produs lactat la fiecare masa, tinand insa cont si de preferintele lui.

Am citit ca legumele – pe care fiica mea le consuma cu mare placere, in cantitati considerabile – contin calciu. Ar putea acestea sa inlocuiasca produsele lactate?
Intr-adevar, legumele verzi contin calciu, dar in cantitate destul de mica. In medie, legumele contin pana la 30 mg/100 g, in timp ce produsele lactate contin pana la 1.000 mg/100 g! De altfel, calciul provenit din vegetale nu este la fel de bine absorbit ca cel de origine lactata. Asadar, ofera-i zilnic copilului legume (sursa de vitamine si fibre), dar si doua-trei produse lactate.

Pentru o crestere normala este necesara practicarea unui sport?
In perioada de crestere, e bine ca un copil sa practice un sport. Acest lucru nu-l face sa creasca mai mult decat ceilalti, dar ii asigura soliditatea sistemului osos. In acelasi timp, prin sport, copilul se implineste fizic si invata sa se simta bine in propria-i piele. In plus, sportul permite canalizarea eficace a prea-plinului de energie de care dau dovada majoritatea copiilor.

Necesarul de calciu in functie de varsta

De la 1 la 3 ani 600 mg/zi
De la 4 la 9 ani 700 mg/zi
De la 10 la 12 ani 1.000 mg/zi
De la 13 la 19 ani 1.200 mg/zi
Adulti 900 mg/zi
Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Mama si copilul