Business social – o idee care prinde contur

antreprenoriat

Desigur ca pare o denumire pretentioasa si, sincer, destul de putini au auzit de acest antreprenoriat si ar putea explica ce inseamna acesta. Si nu este de mirare acest lucru fiindca la noi, in Romania, acest mod de a face afaceri are o raspandire foarte mica, iar despre activitatea unor retele de antreprenoriat social nici nu se poate vorbi.

In termeni simpli, antreprenoriatul social inseamna a initia si a dezvolta o afacere cu impact social, o activitate care sa ajute la rezolvarea unei probleme sociale, dar si sa genereze profit. Nu este vorba de mecenat sau de acte filantropice si nici de a cere ajutoare de la stat, fiindca s-a demonstrat ca acestea nu pot rezolva cu adevarat si pe termen lung problemele sociale, tot asa cum nu este vorba despre o intreprindere nonprofit, ci de una adaptata pietii libere.

O „afacere sociala“ gaseste echilibrul intre obiectivele sociale si mijloacele de business, are capacitatea de a fi mai eficienta si in acelasi timp mai credibila din punct de vedere uman. Fata de omul de afaceri obisnuit care este interesat doar de propriul sau profit, antreprenorul social „vede“ impactul pe care il are afacerea sa, adica valoarea sociala in timp si profitul pe termen lung realizat de aceasta.

Aparent o „afacere sociala“ este una cu profit mai mic, dar de fapt, acesta va fi mult mai mare, dar va fi generat indirect. Antreprenorul social e interesat de problemele comunitatii si vrand sa le rezolve, ajuta o categorie sociala defavorizata, populatia unei anumite zone, mediul, fauna si contribuie implicit la cresterea nivelului de trai din zona respectiva: oamenii vor avea o putere de cumparare mai mare, va creste cererea de produse si servicii, aerul si solul se vor mentine curate, iar profiturile antreprenorului respectiv vor fi mai mari pe termen lung.

Microcredite si servicii bancare prin telefonul mobil

Doua astfel de proiecte de antreprenoriat social demarate in Romania sub egida good.bee Holding, din pacate aproape singurele, cunosc o dezvoltare exemplara. „good.bee este o initiativa a Fundatiei ERSTE si a Erste Group, parte a miscarii dedicate antreprenoriatului social in Europa Centrala si de Est, pentru a sprijini dezvoltarea antreprenoriatului social, iar intentia este aceea de a oferi solutii de microfinantare viabile si mobilizarea unei retele de parteneri si susti-natori care vor oferi antreprenorilor sociali sprijin pentru a-si autosustine organizatiile.

Cele doua proiecte de antreprenoriat social ale Erste Group – good.bee Tranzactii mobile si good.bee Credit – sunt initiative de micro-credite cu obiectiv social pentru ca ofera sustinere, acces bancar mobil si capital intre-prinzatorilor cu venituri foarte mici (precum fermierii, meste-sugarii, micii comercianti), astfel incat sa ii ajute sa se dezvolte din punct de vedere economic si sa-si creasca standardul de viata“, explica Sava Dalbokov, CEO al good.bee Holding, unul dintre putinii oameni de afaceri cu interes si experienta in antreprenoriatul social.

Fermier
Un fermier din Titu, Dambovita, a putut cumpara un tractor prin microfinantarea good.bee Credit.

 

good.bee Credit furnizeaza microcredite pentru microintreprinderi sau mici intreprinzatori, in special in regiunile rurale care nu sunt acoperite de servicii bancare sau sunt defavorizate economic, iar oamenii din zona isi pot cumpara utilaje agricole performante sau pot dezvolta o afacere locala pe care in alt fel nu ar putea-o pune pe picioare.

Celalalt proiect, good.bee Tranzactii mobile, ofera, in parteneriat cu BCR, un acces sigur, simplu si convenabil prin telefonul mobil, la servicii bancare pentru persoanele din zone rurale izolate, care nu ar avea altfel acces la astfel de servicii.

„Proiectul asigura accesul la servicii bancare de baza (un cont curent la BCR, un card de debit in lei si acces prin telefon mobil) si efectuarea de operatiuni bancare direct de pe telefonul mobil (plata facturilor, transfer bancar, informatii despre contul curent, reincarcari de cartele in re telele partenere) in mod simplu si sigur. Astfel putem aduce serviciile financiare si in zone cu acoperire limita din partea bancilor, oferindu-le celor de acolo o modalitate eficienta de a-si gestiona veniturile.

De asemenea, noi exploram si alte idei de antreprenoriat social care pot furniza solutii pentru cele mai presante dificultati sociale ale societatii romanesti, iar antreprenorii dedicati unui astfel de concept ne pot transmite ideile lor pe www.goodbee.com“, mai spune Sava Dolbokov.

Afaceri care au schimbat lumea

Antreprenori sociali care au facut istorie, au creat si implementat solutii inovatoare, cu rezultate extraordinare, si au deschis orizonturi pentru oamenii din zone intinse ale lumii:
Bunker Roy a infiintat Colegiul Barefoot in comunitatile rurale din India, pentru a instrui populatia analfabeta de aici. Astazi, absolventii colegiului, barbati si femei, includ profesori, lucratori sanitari, ingineri sau arhitecti care schimba viata satelor din India.
Profesorul Muhammad Yunus a fondat un sistem bancar bazat pe incredere reciproca si responsabilitate, Grameen Bank, prima banca care eliminat necesitatea garantiei si a oferit credite chiar si celor mai saraci oameni din Bangladesh, fara nici o garantie. Banca are la ora actuala aproape 8 milioane de creditati, dintre care 97% sunt femei.
John Muir a creat primul parc natural – Yosemite.
Maqsood Sinha a infiintat o retea de bioferme in Bangldesh ce produc alimente si gaz natural pentru 3 milioane de oameni.

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Relatii