Branza e sanatoasa

Branzeturile sunt foarte bogate in grasimi si calorii, de aceea nutritionistii recomanda un consum rational. Din punctul de vedere al continutului in grasimi avem branzeturi grase (care contin peste 40% grasimi), branzeturi semigrase (20%-40% grasimi) si branzeturi slabe (sub 20% grasimi).

Valoarea energetica a branzeturilor este conditionata de continutul de grasime al produsului.

  •  Branza de vaci din lapte smantanit 970 Kcal/Kg
  •  Urda 1360 Kcal/Kg
  •  Branza telemea 2720 Kcal/Kg
  •  Branza de burduf 3650 Kcal/Kg
  •  Cascaval de Penteleu 3740 Kcal/Kg

Branza joaca un rol important in alimentatia omului. Ea reprezinta o sursa importanta de factori nutritivi, cu valoare biologica ridicata, concentrati intr-un volum mic si cu digestibilitate crescuta. Valoarea nutritiva a branzeturilor este data de continutul ridicat de substante proteice si grasimi usor asimilabile, saruri minerale de calciu, fosfor, magneziu, sodiu si clor precum si vitamine.

Prin concentrarea de grasimi in coagulul obtinut din precipitarea cazeinei, branzeturile devin o sursa de vitamine liposolubile A, D, E, K mai importate decat laptele.

Proteine
Branza este o sursa excelenta de proteine "de prima clasa". Acestea contin multi aminoacizi si sunt utile in producerea de tesuturi sanatoase. Se pare ca doar 70 de grame de branza Emmental contin la fel de multe proteine ca 100 de grame de carne sau cat 2 oua. Proteinele din branza sunt esentiale pentru acei vegetarieni care accepta lactatele, dar si pentru vegetarienii mai stricti – care au acum la dispozitie o gama larga de branzeturi cu adevarat vegetale.

Vitamine
Branza este un depozit de vitamine, continand din belsug vitamine esentiale ca A, B2, B12 si D. Minerale Pe langa multitudinea de vitamine continute, branza este si o sursa complexa de calciu. In branza este retinuta majoritatea calciului din laptele utilizat la fabricare, dar exista si surse de zinc si fosfor. Calciul este esential pentru copii si pentru femeile aflate la menopauza, care din lipsa de calciu pot suferi de osteoporoza (subtierea oaselor).

Lactoza
Multi adulti sufera de intoleranta la lactoza si nu pot bea lapte. Branza insa (in special cea veche) contine foarte putina lactoza si este astfel o sursa importanta de substante nutritive pentru aceste persoane.
 

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Culinar