Cum să-ţi faci Brandul personal

hepta_1361970

Brandul personal nu trebuie inventat, ci doar identificat in interiorul tau. El le spune celorlalti cine esti si ce ai de oferit – spune specialistul Mihai Popa Radu.

Din pleiada de neologisme intrate in limba romana in ultimii ani, “brand-ul” si familia sa de cuvinte (“branding”, “rebranding”) sunt, probabil, printre cele mai la moda. Fie ca e vorba de bunuri de larg consum, de servicii, de organizatii sau chiar de Romania ca tara, conceptul de brand (sau, mai pe romaneste, marca) ne capteaza din ce in ce mai mult atentia.

De ce insa aceasta preocupare pentru branding? Unul dintre motive este acela ca, in tot mai multe situatii, oferta depaseste cererea. Fie ca este vorba de oferta de produse si servicii, fie de cea de pe piata fortei de munca, cei care ofera ceva lupta pentru captarea interesului celor care vor sa cumpere.

Un alt motiv este acela ca, in aceasta lume “inundata” de informatie si in permanenta criza de timp, avem din ce in ce mai putin timp pentru a ne face remarcati si suntem din ce in ce mai grabiti in a lua decizii. A te face cunoscut intr-o maniera convingatoare nu mai este o optiune, ci devine o chestiune de supravietuire.

In fine, detinatorii marcilor apreciate de piata au castiguri financiare mai mari, intrucat cumparatorii sunt dispusi sa plateasca nu doar pentru beneficiile concrete, palpabile, oferite de produsele ori serviciile respective, ci mai ales pentru beneficiile intangibile (imagine, prestigiu, calitate perceputa, statut etc.), pe care le obtin folosind marcile respective. O simpla trecere in revista a produselor cosmetice folosite sau a hainelor cumparate sau ravnite de fiecare dintre voi va va demonstra ca asa este.

Desi producatorii investesc bani si inteligenta de peste 100 de ani pentru intelegerea mecanismelor prin care pot crea marci de succes, conceptul de Marca Personala (in engleza, “personal brand”) a aparut abia la sfarsitul anilor ’90. In 1997, Tom Peters scria in revista Fast Company: “Indiferent de varsta, de pozitia sau domeniul in care activam, cu totii trebuie sa intelegem importanta conceptului de branding. Fiecare dintre noi este directorul-general ai propriei companii, EU srl. Pentru a reusi astazi in afaceri, cea mai importanta activitate a noastra este aceea de director de marketing pentru Marca Personala numita EU.”

Probabil ca multe dintre voi ati intervievat pe cineva pentru angajare si, independent de CV-ul persoanei si de criteriile riguroase prestabilite, o pondere semnificativa (mai mare chiar decat credeti!) in decizia finala a reprezentat-o ceea ce ati simtit, instinctul sau flerul.

Si asta, pentru ca lucruri precum reputatia candidatilor, aspectul fizic, vocea, gestica, spontaneitatea, desi nu au nici o legatura directa cu competenta profesionala, cantaresc mult in succesul sau insuccesul unui interviu de angajare. Oare de ce?

 “Fiecare om este o marca, prin felul in care socializeaza, prin ceea ce stie, prin ceea ce spune. Eu am avut marele noroc de a trai in aceasta cultura care apreciaza tipii draguti si simpatici.” Jerry Seinfeld

Potrivit cercetatorului american A. Mehrabian, in cazul comunicarilor fata-in-fata (si numai atunci) ceea ce spunem (continutul) reprezinta sub 10% din impresia pe care o facem interlocutorilor.

In schimb, felul cum spunem (intonatia, tonul si inflexiunile vocii, rezonanta si coerenta discursului) contribuie cu aproximativ 40% (ceea ce confirma accentul deosebit pus de civilizatiile antice pe retorica si oratorie).

In sfarsit, peste 50% din acceptarea sau respingerea noastra nu vine din elementele care tin de prezenta fizica, cum ar fi: postura, imbracamintea, aspectul ingrijit, gestica, privire etc.

Acesta este motivul pentru care specialistii in recrutare recomanda clientilor lor sa isi creeze o Marca Personala, aceasta fiind esentiala pentru a ne scoate din anonimat, pentru a reduce ponderea criteriilor subiective de evaluare si pentru a transmite celor cu care interactionam exact mesajele pe care vrem ca ei sa le asocieze cu noi.

Desi in aparenta Marca Personala are o aplicabilitate orientata catre exterior, este esential ca ea sa fie reprezentativa pentru cine suntem noi cu adevarat, independent de asteptarile si perceptiile celor din jurul nostru. Este important de inteles ca Marca Personala nu este viabila si credibila decat daca ne regasim in ea atat in public, cat si in momentele noastre de solitudine.

De aceea, Marca Personala nu trebuie inventata, ci identificata in interiorul fiecaruia dintre noi! Punctul de pornire in identificarea ei este reprezentat de gasirea raspunsurilor la intrebari cum sunt cele din exercitiul alaturat (10 intrebari pentru identificarea Marcii Personale).

Incercand sa definim acest concept, putem spune ca Marca Personala sintetizeaza unicitatea fiecaruia dintre noi, clarifica acele caracteristici care ne individualizeaza (cum ar fi valori, talente, aptitudini, pasiuni etc.) si comunica celorlalti cine suntem si ce avem de oferit.

Desi identificarea propriei Marci Personale poate parea un proces dificil, el este unul esential pentru succesul nostru profesional. Acelasi Tom Peters revenea asupra subiectului in 2004, de data aceasta pe un ton imperativ: “Cand am scris despre Marca Personala, in 1997, era considerat ceva cool. Acum, insa, este ceva absolut necesar. Nu mai aveti incotro! Chiar daca acest concept va ingrozeste, a fi un oarecare reprezinta reteta dezastrului.”

In conditiile in care comunicam nonstop si cand suntem nevoite sa ne formam o imagine durabila despre cineva in doar cateva minute, putem concluziona ca, daca nu ne cream si gestionam cu atentie Marca Personala, o vor face cu certitudine cei cu care interactionam!

 “Reputatia este ceea ce spun oamenii despre tine dupa ce ai parasit incaperea.” Jeff Bezos, fondatorul Companiei Amazon.com

10 intrebari pentru identificarea Marcii Personale
Raspunde cu sinceritate la urmatoarele intrebari. Cu cat iti este mai dificil sa formulezi raspunsurile, cu atat ai mai multa nevoie sa lucrezi la definirea Marcii Proprii.

1. Cine crezi ca esti cu adevarat? Care sunt valorile care te reprezinta, lucrurile care dau sens vietii tale, activitatile care iti provoaca bucurie?
2. Cat de multa incredere ai in tine (pe o scara unde 1 = minim, 10 = maxim)?
3. Cum ti-ai descrie Marca Proprie? Care sunt elementele care te definesc si care ti-ai dori sa fie asociate cu tine?
4. Care crezi ca este Marca ta Proprie asa cum este ea perceputa de ceilalti? Cum te descriu oamenii care te cunosc atunci cand nu esti de fata?
5. Enumera principalele trei caracteristici care crezi ca te definesc (chiar daca nu sunt cunoscute/impartasite de ceilalti)?
6. Enumera principalele trei caracteristici folosite de cei din jur pentru a te descrie (fii cat mai onesta!)
7. Care anume trei caracteristici crezi ca te diferentiaza de cei din jur?
8. Care anume trei caracteristici ai vrea sa fie asociate de catre ceilalti cu Marca ta Proprie?
9. Cum ii poti determina pe ceilalti sa asocieze aceste caracteristici cu propia ta persoana? Cum poti face Marca Proprie credibila pentru ceilalti?
10. Fa o lista cu minim 10 actiuni pe care vrei sa le intreprinzi pentru a-ti promova Marca Proprie!

O data formulate raspunsurile la aceste intrebari, alege cele mai importante sase caracteristici care te definesc si care pot oferi celor din jur sansa de a te intelege si aprecia. Foloseste aceste sase atribute pentru a formula o noua varianta a Marcii Proprii, care sa includa esenta a cine esti si cum iti doresti sa fii perceputa de cei din jur.

“Incearca sa devii nu o persoana de succes, ci o persoana de valoare.” Albert Einstein

Mihai Popa-Radu, EMBA, este professional coach, acreditat in Marea Britanie, membru al prestigiosului European Coaching Institute si ofera servicii de executive coaching prin intermediul firmei sale, Seeds for Success. El are, de asemenea, o experienta de peste 10 ani in publicitate si branding, detinand pozitii de conducere in agentiile Leo Burnett si Graffiti/BBDO. Poate fi contactat la adresa: mihaipr@seeds4success.ro.

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Cariera