Au, mă dor pantofii!

Stiletto, balerini, platforme, sandale… Cum putem să alegem, din multele variante, tocmai acea pereche care să ne mulțumească din toate punctele de vedere, inclusiv cel medical?

au, ma dor tocurile

Avem o relație specială cu încălțămintea, și asta nu de ieri, de azi, și suntem capabile să trecem peste multe inconveniente, chiar și de natură medicală, pentru a ne bucura de perechea de pantofi dorită. Însă ce spun specialiștii despre această relație indistructibilă? Ce trebuie, de fapt, să urmărim atunci când suntem în căutarea unei încălțăminte confortabile și elegante?

Cu toc sau fără toc?

Știam despre tocuri că îți pot da o senzație cruntă de oboseală și, până de curând, consideram că încălțămintea cu talpă joasă era cea mai buna variantă pentru o zi petrecută în mișcare. O alegere greșită mi-a arătat că lucrurile nu stau așa și că, la finalul unei zile în sandale fără toc, îți poți simți picioarele la fel de grele ca atunci când ai ieșit la plimbare purtând cele mai înalte tocuri din garderobă.

Cum se explică? „Ambele tipuri de încălțăminte pot provoca afecțiuni grave ale picioarelor, la fel de bine cum ambele tipuri de încălțăminte pot fi purtate fără nicio problemă“, explică fizioterapeutul Bogdan Goga. Secretul confortului trebuie căutat, de fapt, în altă parte. „Este vorba despre calitatea produselor, mai exact, despre forma tălpii, care trebuie adaptată anatomiei piciorului.

Talpa piciorului are în structura sa ceea ce noi numim bolta plantară sau arcul piciorului. Este acea «scobitură» dintre călcâi și degete, cu un rol important în postura corectă a corpului. Purtarea, pe termen lung, a încălțămintei cu talpa plată poate conduce la apariția a numeroase afecțiuni degenerative“, spune fizioterapeutul.

Îmbătrânirea înainte de vreme

„Încălțămintea nepotrivită poate cauza de la afecțiuni ale labei piciorului până la afecțiuni ale coloanei vertebrale. O încălțăminte nepotrivită, respectiv o încălțăminte cu toc mai mare de 5 cm sau cu talpa plată, va produce modificări la nivelul funcționalității, biomecanicii și arhitecturii piciorului.

În astfel de cazuri, vor apărea afecțiuni degenerative, de îmbătrânire prematură, de tipul osteofitelor calcanee, supranumite și ciocuri în călcâi, sau al monturilor“, explică Bogdan Goga.

Cum putem evita astfel de probleme? Fii atentă la ce-ți transmite organismul. Dacă simți că picioarele îți sunt obosite sau chiar te dor, sunt semne evidente că nu folosești încălțămintea care trebuie. Știu, este posibil să fie chiar perechea de pantofi după care ai suspinat luni bune, însă părerea specialistului este fermă: schimbă-ți încălțămintea.

„În timp, alterarea structurii piciorului va cauza o schimbare în funcționalitatea tuturor articulațiilor care ne susțin în mers (genunchi, șold, coloană vertebrală), existând un risc crescut de apariție a gonartrozei, coxartrozei sau discopatiei (hernie de disc sau spondiloză cervicală)“, concluzionează fizioterapeutul.

Ecuația celor mai buni pantofi

În aceste condiții, este posibil să găsim o încălțăminte care să satisfacă toate cerințele noastre, adică să fie și „sănătoasă“, și elegantă, și inspirată din tendințe? „Alegerea încălțămintei ar trebui să țină cont de câteva aspecte importante.

În primul rând, ar trebui să ne uităm la talpa acesteia. Dacă aceasta are în interior acea «proeminență», «ridicatură» care susține bolta plantară, atunci primul criteriu a fost îndeplinit.

Trebuie să evităm încălțămintea cu talpa plată, care nu este adaptată structurii piciorului, indiferent cât de frumos ar fi modelul pe care ni l-am ales. Apoi, trebuie să fim foarte atenți la numărul încălțămintei și să alegem perechea în care ne simțim confortabil.

Este bine știut faptul că încălțămintea cu număr mai mic face piciorul mai frumos, mai elegant, însă este un compromis mult prea mare atunci când sănătatea noastră este în joc. O încălțăminte strâmtă va avea drept efect umflarea picioarelor. De asemenea, trebuie evitate vârfurile ascuțite și tocurile de 8-10 cm, întrucât creează o presiune asupra labei piciorului.“

Diminuează durerile

Dacă mergi la fizioterapeut, acesta va stabili un program prin care durerea să fie diminuată. Există, de asemenea, și câteva exerciții pe care le poți face la birou sau acasă. „Spre exemplu, bătutul cu talpa piciorului în podea urmat de bătutul cu călcâiul piciorului în podea sunt exerciții eficiente pentru a stimula circulația și a favoriza dezumflarea picioarelor.

De asemenea, este recomandat ca timp de 20 minute să stai în pat cu picioarele în sus și cu fesele lipite de perete“, explică Bogdan Goga.

 

bogdan goga

Bogdan Goga este fizioterapeut în cadrul cabinetului de recuperare medicală Terapie pentru Mișcare și abordează integrativ problemele pacientului prin utilizarea unor practici și tehnologii moderne pentru tratarea diverselor afecțiuni: terapie Vojta, terapie Schroth, osteopatie, fizioterapie, stimulare electrică funcțională, drenaj limfatic, kinetoterapie, terapie manuală, kinesiotaping, reeducare posturală, crioterapie, reeducare uro-perineală și masaj.

Pentru mai multe informații vizitează: www.terapiepentrumiscare.ro.

 

 

 

 

 Autor: Cătălina Ioancea

Foto: thinkstock.com

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sanatate