Atentie la limbajul etichetelor!

Ce ar trebui, de fapt, sa scrie pe ele?

O eticheta ar trebui sa includa numele produsului, toate ingredientele folosite, termenul de valabilitate, greutatea, conditiile de stocare si instructiunile de folosire, greutatea bruta si neta. Exceptie de la aceasta regula fac bauturile alcoolice si produsele de panificatie cumparate direct de la brutarie.

Pentru 93% dintre noi e mai simplu sa schimbe o priza, decat sa inteleaga ce scrie pe eticheta unui aliment.

  • ILUSTRATIA DE PE AMBALAJ sa reflecte continutul recipientului. Mai exact, fructele din compoturi sa fie neaparat proaspete, daca tot iti fac cu ochiul din poza…
     
  • DENUMIREA sa descrie cat mai bine produsul, stiut fiind ca unele preparate alimentare trebuie sa se conformeze unor standarde. De exemplu, se impune ca salamurile sa aiba un continut de carne de cel putin 50-65%.
     
  • PERIOADA DE VALABILITATE (dintre data fabricatiei si cea a expirarii) indica viata de raft a produsului, respectiv intervalul in care il poti consuma fara grija. De regula, mentiunea "A se consuma inainte de…" este inscriptionata pe produsele cu grad mare de perisabilitate (preparate din carne si peste). Calitatea produsului (sa zicem, mazare) ramane intacta in intervalul dat daca respecti, la randul tau, instructiunile de pastrare si preparare.

Sugestie Avantaje
In cazul in care pe un produs scrie: "Consumati in decurs de o saptamana dupa deschidere", iar tu il deschizi cu cateva zile inainte de expirare, iti asumi un risc consumand totusi preparatul (lucru valabil mai ales in cazul unor preparate din carne: pateu, sunca presata etc.).

  • INGREDIENTELE trebuie enumerate in ordinea descrescatoare a cantitatii si importantei. De exemplu, in cazul sucului de portocale, trebuie specificata cantitatea de portocale; in cazul produselor din carne – procentul de carne existent etc.

Sugestie Avantaje
Atentie la alimente precum fulgii de cereale, unde continutul de zahar poate aparea si sub alte denumiri – fructoza etc.

  • GREUTATE In cazul conservelor de legume, ciuperci etc. este trecuta greutatea neta si greutatea fara apa. Litera e indica greutatea aproximativa a produsului.
     
  • DATELE PRIVIND VALOAREA NUTRITIVA sunt incluse optional pe etichete. Daca nu vrei sa te ingrasi si aceste informatii exista totusi, ar trebui sa te intereseze mai ales: Valoare energetica (kcal) si Grasimi. De cele mai multe ori, rubrica Grasimi saturate e mentionata separat, deoarece, fiind asociata cu bolile de inima, prezinta un interes deosebit. Si procentul de Sodiu este mentionat, pentru ca acesta este un derivat al sarii.

Sugestie Avantaje
Dat fiind ca peste 2/3 din cantitatea de sodiu pe care o primeste corpul nostru provine din alimente prelucrate pe cale industriala, un adult nu ar trebui sa consume mai mult de 2-4 g sodiu (6 g sare) pe zi.

Ca atare, gandeste-te bine inainte de a cumpara un produs alimentar pe care este inscriptionat un continut de sodiu mai mare de 0,5 g (1,25 g sare).

Este util sa stii:

  • CONTINUT SCAZUT DE GRASIMI: alimentul respectiv trebuie sa contina mai putin de 3 g grasimi/100 g.
     
  • FARA GRASIMI inseamna ca vei manca, totusi, 0,15 g grasimi/100 g.
     
  • FARA ADAOS DE ZAHAR nu reflecta intotdeauna realitatea; compoturile sunt un bun exemplu in acest sens: ce te faci cu zaharul continut in fructele insesi?

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Alimente