Atentie la indigestie!

De Sarbatori, e greu sa rezisti in fata tentatiilor culinare de tot felul. Dar, daca esti imprudenta si faci excese alimentare, te poti confrunta cu o neplacuta indigestie. Din fericire, exista destule remedii eficiente.

O neplacere minora
Despre afectiune
Indigestia este o problema foarte frecventa. Studiile ne arata ca peste 50% dintre adulti sufera cel putin o data pe luna de aceasta afectiune. Tulburarile digestive sunt adeseori neglijate si tratate drept neplaceri minore, dar in realitate situatia este alta.

Acestea sunt un indiciu ca este necesar sa ne schimbam obiceiurile alimentare si chiar stilul de viata. De sanatatea sistemului digestiv depinde modul in care elementele nutritive sunt asimilate de organism si, implicit, functionarea normala a multor organe vitale. Daca indigestia te supara adeseori, atunci este posibil ca la originea ei sa stea o "adevarata" maladie, precum gastrita sau, mai grav, un ulcer gastric sau duodenal.

Fara excese
Nu trebuie sa uiti cu totul de regulile simple ale alimentatiei sanatoase.

Indigestia poate aparea daca:
– mananci prea mult deodata sau combini multe preparate diferite la aceeasi masa;
– mananci grabit si nu mesteci bine;
– faci exces de alimente "grele" sau bogate in grasimi, de alcool, de cafea, de tutun.

Ai mancat fara masura?
Simptome posibile
Indigestia, dupa cum indica si numele sau, inseamna digerare proasta. Cu alte cuvinte, stomacul este "umplut" pana la refuz de un continut compact, pe care sucurile gastrice il transforma mai greu si intr-un timp mai indelungat.

Simptomele afectiunii apar, in cele mai multe cazuri, la scurt timp dupa masa: greata, varsaturi, acompaniate eventual de o jena sau chiar durere in partea superioara a abdomenului (la nivelul stomacului), balonare, limba "incarcata", senzatie de stomac prea plin, arsuri gastrice, stare generala proasta, diaree sau constipatie, uneori dureri de cap sau ameteli.

Sigur ca nu ti-ai dori ca tocmai de sarbatori sa te vaiti de dureri de stomac sau sa zaci indispusa in pat. Asadar, ia masuri de la primele simptome.
Odihna este foarte importanta, dar inainte sa te bagi in pat, fa un dus cald ca sa te relaxezi si sa pui in miscare "masina de digerat".

Regim alimentar
– adopta o dieta lejera, fara grasimi, prajeli si dulciuri;
– in prima zi, consuma doar lichide, ca sa permiti sistemului digestiv sa se refaca: supe de zarzavat strecurate, ceaiuri;
– a doua zi, poti introduce piureurile de legume, orezul si pastele fainoase;
– adauga la mancarea de regim putin ghimbir, coriandru, busuioc – aceste condimente favorizeaza digestia;
– daca te simti mai bine si simptomele au disparut, poti incepe sa consumi lactate, oua fierte, carne slaba, perisoare, budinci.

Varianta "cazut greu la stomac"
Senzatie de greata si varsaturi
Ai senzatie de greata (dar nu iti vine sa versi) si iti simti stomacul greu, ca si cum in interiorul lui ar exista un pietroi?
Intr-o asemenea situatie, prima masura pe care trebuie sa o iei (neplacuta, dar deseori eficienta) este sa iti provoci varsaturi, ca sa-ti golesti stomacul.
Daca, dimpotriva, senzatia de greata este insotita de varsaturi, poti lua un preparat antiemetic (ex.: Metoclopramid, Emetiral).

Nu uita! Daca simptomele nu par sa se amelioreze in primele 24 de ore sau daca apar dureri de spate sau dureri in piept, febra, frisoane, cere sfatul medicului.
Sa speram, insa, ca nu se va intampla asa si ca, apeland la ajutorul naturii, vei scapa rapid de neplaceri, asa incat sa te poti bucura in voie de sarbatorile de iarna.

Remedii
– Aloe vera – 1/4 ceasca de suc pe stomacul gol, dimineata si seara;
– Ghimbir – infuzie din radacina (un varf de lingurita la 150 ml apa);
– Seminte de in – o lingurita la 250 ml apa; 3 cani inainte de mese;
– Roinita – o lingurita la o cana de apa; 2 – 3 cani pe zi;
– Rozmarin – o lingurita la 200 ml apa; 2 cani pe zi;
– Lamaie – se bea sucul unei lamai diluat in 1/2 pahar de apa indulcita.

Varianta "aciditate maxima"
Balonari, arsuri si dureri gastrice
In cazul in care te supara arsurile gastrice si durerile de stomac, iti pot fi de ajutor medicamentele cu efect antiacid (de exemplu, Antacid, Talcid, Dicarbocalm etc.), pe care le poti cumpara de la orice farmacie (se elibereaza si fara prescriptie medicala).

Se comercializeaza sub forma de suspensie orala (un amestec lichid care trebuie agitat inainte de folosire) sau comprimate. Aceste preparate neutralizeaza excesul de acid gastric si sunt utile atat pentru combaterea durerilor de stomac, cat si a balonarii. Natura iti ofera insa alternative.

Retine!
Ceaiul de menta este eficient, dar numai daca nu ai arsuri gastrice, situatie in care este mai bine sa folosesti altceva. Ia 2 – 3 lingurite de planta la 200 ml apa clocotita, lasa sa infuzeze 10 minute intr-un vas acoperit, apoi strecoara lichidul. Ceaiul nu se indulceste si trebuie baut lent, cu inghitituri mici.

Remedii
– Cimbrisor – o lingurita la 500 ml apa; 2 – 3 cani pe zi;
– Seminte de anason – 1/2 lingurita la 250 ml apa; 2 cani pe zi;
– Musetel – 2 lingurite la 250 ml apa clocotita; 3 – 4 cani pe zi;
– Compresa alcoolizata pe regiunea stomacului: 100 ml alcool la 400 ml apa calduta;
– Cimbru de gradina (lamaita) – o lingura de planta la 250 ml apa; 3 – 4 cani, indulcite cu miere.

O problema aparte
Criza de bila
Cel mai tare sufera de sarbatori cei care au probleme cu bila – consumul mancarurilor greu digerabile poate avea drept consecinta aparitia unor dureri ascutite in zona ficatului. In aceasta situatie ajuta ierburile care au ca efect stimularea activitatii veziculei biliare.

Remedii
– Sunatoare – o lingurita la o cana cu apa; 2 – 3 cani pe zi;
– Papadie – o lingurita la 200 ml apa clocotita; 2 – 3 cani, dupa mese;
– Coada soricelului – o lingurita de planta la o cana de apa; 1/2 pahar de trei ori pe zi;
– Anghinare – 1/2 ceasca ceai concentrat; se bea dimineata pe stomacul gol, dupa care se sta intins pe partea dreapta, ca sa dreneze bila.

Mai bine sa previi…
Daca pastrezi masura si esti atenta la modul in care te alimentezi, stomacul tau nu va fi suprasolicitat. Tine seama de sfaturile de mai jos si vei reusi cu siguranta sa impiedici aparitia indigestiei:

Mai multe lichide Bea cel putin doi litri de lichide pe zi. Numai asa rinichii vor functiona optim si vor putea elimina toate toxinele acumulate in timpul meselor copioase. Sunt preferabile apa plata (apa minerala carbogazoasa e recomandata daca nu suferi de aciditate), sucurile de fructe si de legume, ceaiurile, supele.
Pauze intre mese Lasa sa treaca cel putin patru ore intre mese si drept gustare mananca fructe proaspete, legume, cereale.

Combinatii de alimente
Evita sa combini la o masa prea multe tipuri de alimente, mai ales daca acestea sunt grase, condimentate, laborios preparate.
Mai putine grasimi Nu face excese de alimente grase sau greu digerabile: varza, carne de porc, ciocolata, ceapa, fasole, nuci, preparate cu maioneza sau cu multe oua (salata de oua, oua umplute).

Arome Foloseste la mancare condimente care imbunatatesc digestia: coriandru, menta, mustar, scortisoara, salvie, cimbru, hrean, ghimbir.
Ora la care mananci Nu manca prea tarziu seara. Consuma cu moderatie sau chiar deloc alimentele cu care stii ca nu te impaci bine.

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Dieta