Asertivitatea – semnul comunicarii eficiente

Asertivitate, comunicare

Comunicarea e un proces activ de transmitere si receptionare de informatii. Pentru ca aceasta sa se poata realiza, este absolut necesar sa asculti activ, sa intelegi mesajul transmis de interlocutor, sa interpretezi corect limbajul nonverbal si sa sustii conversatia.

 

Pentru o comunicare corecta, este necesar sa respecti doua reguli de baza:
◆ sa transmiti mesajul clar si concis;
◆ sa asculti activ si sa intelegi mesajul pe care celalalt il transmite.

Pentru a comunica eficient, e necesar sa ai un comportament si o comunicare asertive Ce inseamna comportament asertiv? Raportat la cei doi poli de comunicare, agresiv si pasiv, comportamentul asertiv este situat la mijloc, echidistant. Asertivitatea e cea mai eficienta modalitate de solutionare a problemelor interpersonale.

Comunicarea directa si sincera permite receptionarea mesajelor fara blocaje si distorsiuni, ceea ce imbunatateste relatiile cu ceilalti. Capacitatea de a comunica asertiv sentimentele si gandurile, fara a leza integritatea celorlati, reprezinta un mod eficient de comunicare.

Lange si Jacubowski (1976) sustineau ca „asertivitatea implica apararea drepturilor personale si exprimarea gandurilor, sentimentelor si convingerilor in mod direct, onest si adecvat, fara a viola drepturile altei persoane“. Comportamentul asertiv inhiba anxietatea si reduce depresia, ducand la o imbunatatire a imaginii de sine.

Cum recunosti o persoana asertiva:
◆ are puterea de a spune „nu“ si de a refuza cererile care contravin intereselor proprii;
◆ isi exprima sentimentele pozitive si negative;
◆ initiaza, continua si incheie noi conversatii;
◆ solicita favoruri si formuleaza cereri conform intereselor sale.

Comportamentul asertiv este sustinut si de o serie de elemente non-verbale:
contactul vizual – direct, fara ocolisuri;
tonul vocii – hotarat, ferm, calm, fara sa fie ridicat, dar nici mormait;
mimica – relaxata, fireasca.

Cum recunosti stilul de comunicare asertiv:
◆ ai convingerea ca toate persoanele iti sunt egale;
◆ acorzi importanta parerilor si intereselor celorlati;
◆ exista o concordanta intre mesajul verbal transmis, mimica si gestica;
◆ mesajele utilizate sunt de genul „eu cred ca…“, „ma simt…“;
◆ sustinerea privirii interlocutorului.

Atunci cand limbajul verbal al interlocutorului e agresiv, apeleaza la artificii de vocabular care pot contracara agresivitatea si imbunatati comunicarea. Expresii de genul „eu cred ca…/as dori sa…/te deranjeaza daca…“ pot face minuni in viata de cuplu sau in relatiile cu colegii, la serviciu.

Expresiile verbale ale limbajului asertiv pot fi insotite de semnale non-verbale, care te ajuta sa transmiti mai usor mesajul. Expresiile faciale relaxate si deschise, contactul vizual, pozitia corpului dreapta si relaxata, o voce calma si ferma, insotite de un zambet atunci cand este necesar, sunt sanse sigure pentru o comunicare eficien-ta. In plus, comunicarea si comportamentul asertive sporesc stima de sine si sunt semn de respect pentru interlocutori.

Dezvolta-ti propriul comportament asertiv.
✔ exprima-te clar si concis;
✔ evita sa fii sarcastica;
✔ evita sa faci generalizari;
✔ evita sa folosesti etichete;
✔ cere feed-back;
✔ evita comportamentul agresiv;
✔ evita reactiile impulsive;
✔ evita monopolizarea discutiei;
✔ evita sa faci presupuneri;
✔ constientizeaza ce tip de comunicare folosesti (agresiv, asertiv, pasiv sau agresiv-pasiv)

Anca Boalca
Psiholog clinician, Centrul Medical Med-As
Call Center: 021.92.32
www.med-as.ro

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Psihologie