Arta de a nu face nimic

Când ai lăsat ultima dată deoparte totul și ai decis să nu faci nimic? Poate că e momentul să iei o pauză de la orice preocupare serioasă.

femeie-relaxeaza

foto femeie relaxându-se via Shutterstock

Ești dintre cei care spun „nu mai am timp să citesc“ sau dintre cei cărora niciodată nu le ajunge somnul? Simți uneori că proiectele tale se suprapun ca solzii de pește și că între ele nu mai rămâne nici un moment de răgaz? Și te mai miri cât de repede a trecut anul?

Timpul trebuie furat

N-o să vină nimeni să-ți dea o pauză. Trebuie să te descurci singură cu asta. Din timp în timp, trebuie să-ți impui o scurtă oprire, nu atât cât să-ți dea graficul peste cap, dar suficient cât să-ți resetezi procesele mentale. Aranjează totul înainte de a pleca de la birou, așa încât nimic să nu ardă în jumătatea de oră pe care o petreci pe drum. Pune telefonul pe „silent“ la plecare și verifică-l la sosirea acasă. O să constați că drumul a fost mai puțin stresant și ai avut un pic de răgaz să-ți gândești în liniște strategiile sau să-ți amintești lucruri pe care le credeai uitate, figuri și întâmplări din trecut, poate ai și zâmbit sau ți-ai propus să contactezi pe cineva despre care nu mai știi nimic de ceva vreme…

Acasă… ca acasă. Toată lumea te așteaptă ca și cum întreg pământul ar avea nevoie de tine ca să se învârtească. Așa i-ai obișnuit. Oare ai tăi n-ar putea să se gândească singuri ce vor să mănânce la cină, să se uite puțin prin frigider și să ia startul cu pregătirile înainte de sosirea ta? Să curețe legume, să decongeleze carne… sau așa ceva? Cât timp prețios ai putea economisi!

Vacanța e pentru odihnă

Câte feluri de mâncare ai planificat să gătești? Dar câte se pot mânca? Sincer, sincer de tot: nu arunci nimic după fiecare rundă de sărbători și mese în familie? Nici o sarma, nici o lingură de salată cu maioneză, nici o fărâmă de cozonac uscat? Dar ar fi mai grav dacă s-ar mânca totul, pentru că e clar: e prea mult și prea sățios. Atunci de ce să nu schimbi meniul de sărbătoare într-unul gândit pentru aceleași stomacuri de fiecare zi, cu accent pe răsfățul calitativ în dauna celui cantitativ? În felul acesta, timpul de gătit se poate reduce simțitor, iar diferența rezultată poate fi convertită în timp liber = relaxare = sănătate.

Alege o după amiază (sau mai multe) în care să-i expediezi pe toți de acasă, cu prietenii, cu colegii, cu cine vor ei – important este ca tu să rămâi singură și, în sfârșit, să nu faci nimic. Poți să nu faci nimic pe muzică sau în cadă, pe canapea sau pe internet. Caută-ți colegii de liceu, caută muzică – vei fi surprinsă câte se pot găsi și câți oameni încă își amintesc ceea ce a rămas undeva, ascuns în cămările secrete ale memoriei tale. Sau întinde-te în pat și citește cartea pe care ai lăsat-o deoparte acum câteva luni, cu semnul pus. Te ia somnul dacă citești în pat? Cu atât mai bine! Înseamnă că ai nevoie de somn și nu spune nu, pentru că este modul cel mai eficient de a te reface fizic și psihic.

Respiră!

Între două runde de copt friptura și cozonacul, fă o pauză de jumătate de oră și respiră. Părerea ta este că tot timpul respiri, altfel n-ai trăi. Parțial adevărat, pentru că doar parțial respirația își îndeplinește rolul, în condițiile unei agitații permanente. Simți uneori bătăi de inimă neregulate sau respirație ineficientă, diverse dureri ascuțite între coaste sau la baza toracelui? Pare grav, dar s-ar putea să nu fie mai nimic, doar niște mușchi care se contractă dezordonat din cauza respirației tale în sincope. Ridică-te în picioare sau așază-te cu trunchiul drept și respiră: inspiră adânc, destinde-ți toracele astfel încât aerul să ajungă până în partea cea mai de jos a plămânilor, ține aerul în piept pentru cinci secunde, apoi expiră complet.

Într-un minut-două, totul va reveni la normal. Fă astfel de exerciții de câteva ori pe zi, preferabil în fața ferestrei deschise sau chiar în aer liber. În timp ce cozonacul crește în cuptor, pune-ți muzică și combină mișcările de dans cu unele mai ample, mai aproape de gimnastica aerobică. Și cântă dacă-ți place. Începe cu câteva game ca să-ți încălzești vocea, apoi atacă o piesă. Cântatul este la fel de plăcut ca un masaj sau o baie caldă.

Machiază-te chiar dacă stai în casă. Probează-ți hainele pe care n-ai apucat să le îmbraci pentru că vara a trecut prea repede. Pe scurt, fă lucruri aparent inutile, dar care te fac să te simți bine. Contează mai mult decât unele dintre cele scrise pe lista ta de sarcini zilnice.

Cum să nu faci nimic

Exersează câteva modalități de relaxare și vei progresa în timp.

1 PRIVEȘTE NORII

Vara, întinde-te pe iarbă, privește cerul și identifică forme familiare în nori. Mai repede decât crezi, mintea ți se va goli de gânduri.

2 NUMĂRĂ-ȚI RESPIRAȚIILE

Stai într-o cameră liniștită. Inspiră lent, expiră lent. Numără timpul 1 urmărind cu gândul aerul care intră prin nas, în trahee, plămâni, până jos. Pe timpul 2, urmărește expirația. Continuă până la zece, apoi reia.

3 ÎNCEPE CU PAȘI MICI

Alocă-ți cinci minute doar pentru tine, apoi din ce în ce mai mult, pe măsură ce te vei deprinde să-ți comuți atenția pe „OFF”.

4 DECONECTEAZĂ-TE

Telefonul, tableta, televizorul se bat pe timpul tău. Oprește-le.

5 ÎNCORDEAZĂ-TE

Poate sună ciudat, dar încearcă să-ți încordezi pe rând fiecare grup muscular, apoi relaxează-te. Începe cu picioarele, continuă cu abdomenul, spatele și brațele. Apoi fă exercițiul invers: întinde-le și relaxează-le.

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Psihologie