Aritmetica nutritionala

Cirese + ciocolata neagra
Cirese + ciocolata neagra = INIMA SANATOASA

Ciresele contin quercitina, care se combina cu un antioxidant din cacao (catehina) si impreuna previn formarea cheagurilor sangvine, reducand astfel riscul atacurilor cerebrale si cardiovasculare.

Ce zici de cateva cirese inmuiate in ciocolata neagra, topita… la desert?

Friptura + cartofi
Friptura + cartofi = MUSCHI PUTERNICI

Un cartof mare, copt, si o felie subtire de friptura slaba la gratar, iata combinatia perfecta de carbohidrati si proteine (2:1) pentru refacerea masei musculare.
In plus, alimentele bogate in proteine (friptura slaba) ajuta la mentinerea senzatiei de satietate, lucru important in dietele de slabire si managementul greutatii.
Ceai verde + lamaie
Ceai verde + lamaie = EFECT ANTIOXIDANT

Ceaiul verde aduce o multime de beneficii sanatatii, de la reducerea colesterolului rau pana la echilibrarea nivelului glucidic din sange, protejarea sistemului imunitar si accelerarea metabolismului. Pune in ceaiul verde proaspat si doua felii de lamaie, daca vrei sa ii cresti continutul de catehina, un flavonoid cu proprietati puternic antioxi-dante, care reduce riscul de cancer si boli cardiovasculare. Cercetatorii americani au stabilit ca acidul ascorbic din citrice stimuleaza absorbtia catehinelor in organism.
Banane + iaurt
Banane + iaurt = SISTEM DIGESTIV MAI SANATOS

Aceasta gustare, recomandata printre cele mai sanatoase, ar putea fi chiar mai buna decat crezi! Iaurtul natural contine bacterii vii numite probiotice, benefice pentru mentinerea sanatatii sistemului digestiv. Bananele contin inulina, un carbohidrat care constituie hrana bacteriilor bune si le sustine inmultirea in intestin. In plus, banana e o sursa buna de minerale si un desert delicios!
Branza crema + somon
Branza crema + somon = OASE PUTERNICE

Branza e o sursa excelenta de calciu, iar somonul de vitamina D. Dar nici unul singur nu este nici pe jumatate la fel de puternic ca atunci cand actioneaza impreuna! Fara suficienta vitamina D, organismul isi asigura din rezerva osoasa necesarul de calciu in sange, lucru care, evident, va slabi oasele. Oamenii de stiinta au descoperit ca un aport zilnic suficient de calciu si vitamina D permite scaderea cu 20% a riscului de fractura de sold a persoanelor cu varsta peste 47 de ani. La fel de bun este si laptele in combinatie cu cereale. Iar somonul cu branza e un aperitiv excelent, incearca-l in combinatie cu un cracker din ovaz!

Broccoli + carne de pui
Broccoli + carne de pui = ANTICANCERIGEN

Broccoli contine sulforafan, o substanta naturala cu proprietati anticancerigene. Carnea de pui e o sursa buna de seleniu, despre care se crede ca are acelasi efect protector. Din motive inca neelucidate de specialisti, consumul celor doua alimente impreuna ofera o protectie impotriva cancerului de 13 ori mai mare decat atunci cand sunt mancate separat!

Alte alimente cu proprietati antican-cerigene sunt frunzele de nasturel (bogate in compusi sulfurati) si semintele de floarea soarelui. Asadar, pune in salata ta de nasturel 2–3 buchetele de broccoli, o mana de seminte de floarea soarelui si cateva cuburi din piept de pui…

Clatite + suc de lamaie
Clatite + suc de lamaie = ABSORBTIE MAI BUNA A CALCIULUI IN ORGANISM

Desi clatitele sunt preparate cu lapte, o buna sursa de calciu pentru oase puternice, acesta va fi mai greu absorbit in organism daca in stomac exista prea putin acid pentru descompunerea lui. Putin suc de lamaie este exact ceea ce trebuie pe clatite pentru stimularea enzimelor digestive si buna absorbtie a calciului in intestin.

Morcovi + humus
Morcovi + humus = VEDERE MAI BUNA

Beta-carotenul este esential pentru producerea de vitamina A, necesara la randul ei pentru o buna acuitate vizuala. Beta-carotenul din morcovi este mai bine absorbit atunci cand este consumat impreuna cu grasime buna, cum este uleiul de masline din humus. Asadar, mananca humusul cu betisoare de morcov (in loc de paine) si ochii tai iti vor multumi pentru asta. Şi pune intotdeauna ulei in salata, pentru ca acesta ajuta la absorbtia vitaminelor liposolubile (A,D,K,F) si a luteinei, un carotenoid antioxidant bun pentru sanatatea ochiului.

Ciocolata + lapte
Ciocolata + lapte = REZISTENTA MAI BUNA LA EFORT

Conform unui studiu, ciclistii care beau cacao cu lapte intre antrenamente obtin la testele de rezistenta rezultate superioare fata de cei care beau doar lapte sau bauturi de rehidratare (pentru sportivi).

Combinatia de carbohidrati si proteine ajuta la refacerea musculara si a stocului de energie.

Rosii + broccoli
Rosii + broccoli = ANTICANCER DE PROSTATA

Un studiu publicat in Journal of Nutrition a stabilit ca tumorile de prostata au crescut mai incet la cobaii hraniti cu pudra de rosii si broccoli decat la cei care au mancat doar una din cele doua legume. Combinatia inhiba reproducerea celulelor canceroase si… e buna la gust!
Spanac + lamaie
Spanac + lamaie = ABSORBTIA FIERULUI
Spanacul si frunzele (salata, laptuca, nasturel, papadie, patrunjel) sunt pline cu fier, un mineral esential transportului de oxigen in celule. Lamaile (citricele in general) contin multa vitamina C, care creste de sase ori absorbtia fierului in organism! O alta varianta pentru cresterea hemoglobinei ar fi sucul de portocale cu un castronel de cereale (care au adaosuri de minerale, printre care si fier).

Salata + nuci sau avocado
Salata + nuci sau avocado = TINERETEA PIELII
Asezoneaza-ti salata cu cateva grasimi sanatoase, cum sunt avocado, mugurii de pin sau uleiul de masline extravirgin. Toate cresc absorbtia antioxidantilor benefici (luteina din frunze, licopenul din rosii si betacarotenul din morcovi), ajuta la refacerea pielii si intaresc vasele de sange, incetinind procesul de imbatranire a celulelor.

Carne + oregano
Carne + oregano = ANTICANCERIGEN SI ANTIBACTERIAN

Presara din plin oregano pe friptura inainte s-o pui pe gratar sau in tigaie, daca vrei sa anihilezi procesul de formare a substante-lor cancerigene, ne sfatuiesc expertii. Acestia din urma sustin ca, pe langa inhibarea compusilor cancerigeni, aceasta planta aromatica ucide proliferarea E Coli, o bacterie cu potential patogen.

nutritie, alimentatie
 …si combinatii mai putin bune…

Cafea + biscuiti din ovaz. Taninii din ceai, cafea si vin blocheaza procesul de absorbtie a fierului, mai ales cand acesta provine din surse vegetale (cereale si frunze).Asa ca bea cafeaua de dimineata la o ora dupa ce ti-ai mancat laptele cu cereale.

Lapte + ceai. Laptele adaugat in ceaiul negru anuleaza beneficiile cardiovas-culare ale celui din urma, sustine un studiu publicat in European Heart Journal. Se pare ca o proteina din lapte (cazeina) leaga antioxidantii din ceai, dezactivandu-i.

Legume verzi + lactate. Studiile arata ca sub- stantele chimice din legumele cu frunze verzi (spanac, gulii, broccoli) pot bloca absorbtia calciului din lactate! Deci sufleul de broccoli cu branza nu e o alternativa chiar asa de inspirata…

Pepene galben + orice altceva. Pepenele galben este rapid descompus de sucul gastric. Nu si atunci cand e consumat impreuna cu orice alt aliment, in special amidon sau proteine. In acest caz, pepenele ramane blocat prea mult timp in stomac, fermenteaza si duce la balonare.

Mihaela Doina Radulescu; foto: © shutterstock

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Culinar