Alunga stresul si oboseala

Stiai ca trei sferturi dintre oameni se trezesc in fiecare dimineata mai obositi decat erau la culcare? Un sondaj recent realizat in Marea Britanie arata ca un sfert dintre englezi – adica 15 milioane de oameni – isi iau liber de la serviciu pentru ca nu au putut dormi noaptea! Intre 10% si 20% dintre pacienti se plang medicului ca se simt obositi si toropiti dupa una sau mai multe nopti de nesomn.

De fapt, oboseala este un simptom atat de frecvent, incat medicii i-au dat si un nume: OTT, adica "obosit tot timpul"… Orele de munca peste program, sistemul de lucru in schimburi si activitatile sociale inghesuite in putinul timp liber ramas duc la o aglomerare nemaiintalnita a vietii cotidiene si la prea putine ore ramase pentru odihna. Iar asta e o veste proasta pentru sanatatea noastra. Un somn chinuit de 5 ore in locul celor 8 recomandate de medici nu doar ne face letargici si vulnerabili emotional, dar ne da si un risc dublu al atacurilor de inima, sustin specialistii.

Stiai ca? Chiar si cea mai mica deshidratare poate duce la oboseala, pentru ca ingroasa sangele, fortand inima sa-si mareasca efortul de a pompa sangele in celule si organe.

SOS Mor de somn!

  • Redu cafeaua.Chiar daca o cafea tare pare cea mai la indemana solutie pentru inviorare, atentie la supradozaj. Cafeina creste nivelul cortizolului (hormonul stresului), lucru care duce la marirea semnificativa a oboselii. Vitaminele si mineralele sunt esentiale in lupta impotriva oboselii, mai ales vara, cand prin transpiratie pierdem o mare cantitate din acestea. Pentru a-ti regasi energia, incepe fiecare dimineata cu un suc proaspat de morcovi, grepfrut rosu si sfecla. Dupa cateva zile, vei simti diferenta…
     
  • Un somn bun. Nimic nu te pune mai rapid pe picioare decat doua nopti in care sa dormi pe saturate. Pentru un somn usor, nu uita de cateva remedii vechi de cand lumea, care au si astazi aceeasi eficacitate: fa un dus cald inainte de culcare, nu manca mult, tarziu si condimentat seara; nu bea cafea sau ceaiuri cu teina seara, nu lua vitamina C sau preparate cu ginkgo biloba dupa ora 5 dupa amiaza.
     
  • Aromaterapie. Aroma de levantica este calmanta, asa ca o poti folosi cu succes in baia de seara, pentru inducerea unui somn bun. Ajuta la inlaturarea stresului, dar si in cazurile de migrena cauzata de oboseala. Acelasi efect il are si menta, cu deosebirea ca aceasta este revigoranta, inlatura oboseala si chiar durerile musculare…

    Uleiul de rozmarin este excelent pentru alungarea oboselii, fortifica sistemul nervos central, imbunatateste circulatia sangelui, are actiune vitalizanta asupra pielii si a parului. Cateva picaturi de ulei esential de citrice in crema de masaj te invioreaza aproape instantaneu, la fel in cazul uleiului de conifere sau de trandafir, cel din urma avand un efect bun asupra circulatiei si sistemului cardiovascular.
     

  • Liber la ciocolata! Pe langa faptul ca e buna la gust, ciocolata neagra (cu continut ridicat de cacao) vine in ajutorul celor care sufera de oboseala cronica. Un studiu britanic arata ca adultii care mananca zilnic, timp de aproape o saptamana, in jur de 50 de grame de ciocolata cu un continut de cacao de 85% se simt mai putin obositi.

    Pe langa asta, ciocolata neagra mai aduce si alte beneficii: reduce tensiunea arteriala si ajuta la scaderea colesterolului "rau", imbunatateste circulatia sangelui, reducand riscul atacului de cord, imbunatateste starea de spirit (datorita continutului de feniletilamina).
     

  • Fa sport! Oboseala este adesea legata de sedentarism. Opteaza pentru o plimbare in aer liber in locul unei ore de privit la televizor sau fa in fiecare zi o jumatate de ora de gimnastica usoara. Sportul stimuleaza secretia de serotonina – hormonul fericirii.

 

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sport si sanatate