Alimentatie disociata sau o buna asociere a alimentelor?

Dieta alimentara disociata a castigat mult teren in curele de slabire. Dar s-ar putea sa nu fie unica – si nici macar cea mai buna – solutie pentru o alimentatie sanatoasa.

Scopul nu este sa ne infometam ci sa digeram complet, sa avem resursele necesare activitatii zilnice sau, dupa caz, cresterii, si sa nu stocam ceea ce nu este de stocat. Ce se ascunde in spatele teoriei alimentatiei disociate? Nimic complicat.

Grupele de alimente
In perspectiva care ne intereseaza, impartirea alimentelor pe grupe are la baza procesul digestiei lor, necesarul de enzime si suc gastric precum si durata digestiei.

Grupa 1 – a proteinelor – cuprinde carnea rosie, carnea de pasare, pestele, ouale, laptele si produsele lactate, nucile (intelegand o larga categorie care include, pe langa nucile noastre autohtone, alune de padure, migdale, castane, nuci braziliene).
Pentru aceste alimente, stomacul produce sucuri gastrice acide iar digestia lor este mai lenta.

Grupa 2 – a carbohidratilor – cuprinde cerealele si alimentele produse pe baza lor (paine, paste fainoase, aluaturi din faina) precum si legumele care contin amidon. Dintre acestea din urma, cel mai raspandit la noi este cartoful.

Digestia acestor alimente este ceva mai rapida decat a celor din grupa precedenta si necesita secretia de sucuri gastrice alcaline, precum si anumite enzime specifice.

Combinarea la aceeasi masa a unor alimente din aceste doua grupe duce la un conflict intre enzime diferite si la digestie incompleta, cu simptomele ei binecunoscute: gaze, dureri sau arsuri stomacale. Rezultatul este starea de epuizare, de indispozitie pe care o simtim adesea dupa mesele imbelsugate, lipsa (aparent paradoxala) de energie.

Grupa 3 – verdeturi si legume fara amidon – este cheia unei digestii bune. In aceasta grupa se inscriu verdeturile, legumele fara amidon, radacinoasele, semintele (neprajite, fara sare si decojite – nu trebuie sa ne spargem dintii cu ele!), uleiurile din nuci si seminte, ierburile, mirodeniile.

Alimentele din aceasta grupa pot si chiar se recomanda a fi asociate cu alimente din oricare dintre primele doua grupe.

Grupa 4 – a fructelor – este separata si nu se asociaza cu nimic altceva. Fructele se digera cel mai rapid si folosesc enzime digestive total diferite de alimentele din celelalte grupe.

Grupa 1- Proteine Grupa 2 – Carbohidrati Grupa 3 – Verdeturi si legume fara amidon
Fasole uscata
Mazare uscata
Lapte, produse lactate
Peste
Carne rosie
Carne de pasare
Vanat / iepure de casa
Oua
Nuci
Moluste
Soia
Cereale, inclusiv ovaz, porumb, orez, secara, mei
Paste fainoase
Alte produse cerealiere: paine, biscuiti, produse de patiserie
Cartofi
Alte alimente care contin amidon: castane, dovleac, dovlecel, pastarnac
Miere
Salate si verdeturi proaspete
Seminte
Germeni
Ierburi, mirodenii si condimente
Ulei de masline (presat la rece)
Uleiuri din nuci si seminte
Alge

 

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Dieta