Alege coaching-ul, o profesie de viitor

In cele mai multe definitii, se scrie si se vorbeste despre coaching ca despre un parteneriat incheiat intre client si antrenorul lui. Poate fi o definitie suficient de buna pentru intelegerea relatiei pe care se bazeaza un proces de coaching. Dintr-o alta perspectiva, a tipului de activitate profesionala, coaching-ul este un serviciu oferit organizatiilor si indivizilor, iar din perspectiva organizatiilor, coaching-ul ar putea fi definit ca un instrument de optimizare a performantelor angajatilor.

Ca modalitate de desfasurare, coaching-ul este un proces sistemic, pentru ca are in vedere schimbarea in planuri multiple si complexe ale persoanei-client.

Ai observat, poate, ca atunci cand arunci o piatra in apa, efectele devin vizibile prin formarea la suprafata apei a unor unde circulare din ce in ce mai ample. Aceasta imagine ar putea fi o buna metafora pentru intelegerea faptului ca, dincolo de a fi un parteneriat, procesul de coaching este unul transformational si efectele lui sunt perceptibile de catre intregul sistem in care se „misca“ si traieste persoana aflata in postura clientului, indiferent ca este vorba de viata personala sau de viata intr-o organizatie.

Pentru ca am folosit cuvantul „transformare“, ar putea fi pusa – si pe buna dreptate – intrebarea: Cine are nevoie si cine isi doreste transformarea? Raspunsul este in fiecare dintre noi, in anumite etape si perioade din viata, si ar putea sa sune astfel: „simt nevoia sa fac o schimbare in viata mea…“ ori „relatia asta nu mai merge, trebuie sa fac ceva, altfel…“, „nu stiu ce se intampla, dar sunt nemultumit de felul in care… si vreau sa schimb asta…“ ori „vreau mai mult, simt ca pot mai mult decat atat“.

Nu stiu care sunt raspunsurile voastre, le stiu pe ale clientilor mei si pe ale mele. Pentru ca fiecare dintre noi este unic si irepetabil si pentru ca avem reprezentari si trairi cu totul subiective si individuale ale lumii in care traim, cu siguranta ca raspunsurile vor fi diferite, nuantate si particulare. Dincolo de aceste diferente firesti ale unor potentiale nevoi de schimbare, exista procesele la scara mare, acele schimbari care au loc intr-un ritm din ce in ce mai alert, la scara unor comunitati mari si chiar la nivel global.

Avem nevoie sa intelegem ca traim intr-un context mai larg decat acela oferit de comunitatea cartierului in care locuim si a organizatiei in care muncim. Pentru ca acele schimbari din cultura, tehnologie, societate care au loc peste tot in jurul nostru, ne afecteaza direct sau indirect pe toti, atata timp cat alegem sa traim in lume si nu ne retragem undeva in sihastrie.

Adaptarea la schimbare este una dintre cerintele vitale pentru supravietuire si, cu toate acestea, observam cat de dificil este uneori sa facem fata avalansei informationale din jur, sa schimbam comportamente cu care ne-am obisnuit. Iar in viata privata, observam cum totul in jurul nostru se schimba: oamenii pe care-i stiam si pe care ne puteam baza, dintr-o data parca, sunt „altii“, relatiile pe care le aveam si functionau bine candva acum sunt diferite, uneori ne simtim in conflict chiar cu noi insine.

Nemaivorbind despre viata profesionala – aici poate este si mai evidenta nevoia de adaptare la schimbare – intr-un mediu extrem de competitiv, cu cerinte si asteptari care uneori ne depasesc, in conditiile fenomenelor complexe generate de globalizare sau, mai nou, de criza economica.
 

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2 3 4

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Cariera