7 lucruri care te vor face eficientă acasă şi la serviciu

junge Geschaeftsfrau im Buero, young business woman in the office

Iti doresti sa fii mai eficienta la serviciu si acasa? Vrei sa-ti rezolvi cat mai repede toate treburile, astfel incat sa-ti ramana timp si energie si pentru lucrurile care te bucura? Urmeaza-ne sfaturile si vei vedea rezultatele.

In secolul vitezei, cu totii suntem coplesiti de treburile care se aglomereaza incontinuu. Atat activitatile profesionale, cat si cele casnice par sa nu se mai termine niciodata. De regula, pana reusim sa ne achitam de o sarcina apar altele noi, astfel incat permanent suntem sub presiunea timpului, stresate si aglomerate. In plus, ori de cate ori amanam sau renuntam sa rezolvam o problema, sentimentul vinovatiei ne impinge la suprasolicitare, oboseala si, din nou, la supraaglomerare. Iata cateva solutii pentru a iesi din cercul vicios al lipsei cronice de timp.

1 Planifica-ti activitatile

Planificarea este importanta – numai astfel poti sa stabilesti mai usor cate lucruri poti sa faci intr-o zi fara sa te suprasoliciti. Atunci cand iti planifici treburile zilnice ar fi bine sa iei in calcul mai multe aspecte: dificultatea si complexitatea sarcinii – daca ai de facut ceva mai greu sau mai complicat ai nevoie de mai mult timp; starea in care te afli – daca esti mai obosita sau fara chef iti trebuie timp suplimentar ca sa te mobilizezi; noutatea problemei de rezolvat – daca este ceva complet nou iti va lua mai mult timp etc.
Claudia, care a promovat recent pe plan profesional, povesteste: “Cand am ceva nou de facut la serviciu si la inceput mi se pare ca m-as putea achita de sarcina respectiva in doua ore, imi aloc totusi trei ore pentru a o rezolva. Intotdeauna imi asigur o marja de timp fata de ceea ce, la prima vedere, mi se pare ca ar fi suficient”.

2 Armonizeaza toate domeniile vietii tale

Gandeste-te ca ai o singura viata, nu doua fara nici o legatura intre ele – viata profesionala si cea personala se pot intregi si imbina armonios. Nu privi latura profesionala a vietii ca pe o simpla obligatie care iti consuma timpul si energia si te frustreaza de momentele importante din viata. Pune viata profesionala intr-o lumina pozitiva si priveste-o dintr-o alta perspectiva. Si pe plan profesional ai puterea sa te exprimi, sa-ti dezvolti capacitatile, sa te descoperi pe tine insati. Cele doua laturi se pot armoniza, ajutandu-te astfel sa traiesti mai multe experiente in domenii diferite si iti ofera un orizont mai amplu asupra existentei.

3 Traieste fiecare clipa

Gandeste-te la modul in care poti interveni in existenta oamenilor cu care intri in contact la serviciu si acasa. Bucura-te de timpul petrecut cu ceilalti, incearca sa-i asculti cu adevarat, sa te implici in viata lor.
Gandeste-te la modul in care poti sa le imbogatesti viata si la ceea ce poti castiga tu spiritual din prezenta lor in existenta ta. Traieste-ti constient viata, invata sa daruiesti si transforma datoria ta (de acasa ori de la serviciu) intr-un cadou de timp si energie pe care il faci celor din jur.
Daca privesti lucrurile astfel, te vei simti mai puternica, vei obosi mai greu si vei avea o multumire sufleteasca mai mare.

4 Schimba-ti obiceiurile

In loc sa lucrezi mai mult sau mai putin haotic la diferite sarcini presante, stabileste tu prioritatile tinand cont de urgenta activitatii, informatiile de care dispui si dispozitia pe care o ai. Astfel, in loc sa ai impresia ca, intr-un mod sau altul, ti se impune ce anume sa faci, de acum inainte tu poti decide ce sa faci si momentul cel mai prielnic pentru a actiona. Daca tu insati iei o decizie in privinta stabilirii activitatii urmatoare, te vei implica in rezolvarea problemei si vei detine controlul asupra muncii tale.
“Dupa ce abia ma angajasem, de multe ori mi se intampla sa lucrez in avalansa: daca aveam un sfert de ora liber inainte sa incep o activitate, faceam alte lucruri care, gandeam eu, imi vor lua putin timp. De cele mai multe ori ma inselam, nu reuseam sa termin lucrurile pe care le incepusem, ma simteam frustrata, obosita si nici nu ma pregateam pentru activitatea importanta care urma”, spune Ramona. Invata din experienta ei sa respecti pauzele dintre lucrurile pe care le ai de facut. Daca mai ai zece minute pana sa incepi ceva important, foloseste-le pentru a pregati activitatea urmatoare sau odihneste-te.

5 Incearca sa te concentrezi

Concentreaza-ti intreaga atentie asupra lucrului pe care il faci, ca si cum l-ai face pentru tine insati. Intr-un fel, chiar il faci pentru tine, fiindca tot ceea ce realizezi te reprezinta. Daca ai performante bune, ai si un renume bun si iti cresc sansele de a fi promovata; esti apreciata atat la serviciu, cat si acasa ori in cercul de prieteni.
De aceea, cand ai de facut o activitate, gandeste-te bine la toate detaliile, astfel incat sa o faci corect de la inceput. In acest caz, ai si multumirea sufleteasca pe care ti-o aduce un lucru bine facut si finalizat.

6 Invata sa spui “nu”

De multe ori se intampla ca persoanele din jurul tau sa te intrerupa din treaba cu mici rugaminti. Este adevarat ca pregatesti cina, dar fetita ta nu stie sa rezolve un exercitiu la matematica si te cheama s-o ajuti; ori, la serviciu fiind, noua ta colega te intreaba cum sa foloseasca un program din computer.
Chiar daca ti se par nesemnificative, toate aceste mici intreruperi te distrag si iti perturba activitatea. Pierzi nu doar timpul necesar pentru rezolvarea solicitarilor celorlalti, dar si alte momente pentru a te familiariza cu sarcina pe care o ai de rezolvat, pentru a vedea exact unde ramasesesi, care este urmatorul pas care trebuie facut.

Iata de ce este important sa nu te lasi intrerupta din treburi si sa stabiliti de comun acord niste reguli. Daca ei le incalca totusi, ar fi bine sa ai pregatite cateva raspunsuri decente, cum ar fi: “Regret ca nu te pot ajuta chiar in acest moment, dar voi fi disponibila peste o jumatate de ora” etc. Ar fi bine sa spui acest lucru pe un ton calm, dar ferm si sa nu cedezi la insistentele celorlalti.

7 Fii ordonata

  • Atunci cand esti pe punctul de a incepe o activitate, fa o lista cu tot ceea ce-ti trebuie, pentru a nu fi nevoita sa-ti intrerupi lucrul.
  • Pastreaza toate datele de care ai nevoie, ca sa le poti consulta in orice moment. Fii cat mai ordonata. Tine toate informatiile de care ai nevoie in dosare bine organizate, la care sa ai acces oricand.
    Daca ai prea multe si nu le poti pastra pe birou, incearca sa le pui astfel incat sa fie usor accesibile (de exemplu, rafturile suspendate sunt foarte practice).

Ce inseamna organizare?

  • Economie de timp De exemplu, la birou trebuie sa cauti in fiecare zi doua-trei acte, lucru care iti rapeste cel putin o jumatate de ora. Asta inseamna zece ore pe luna, deci mai mult de o zi de munca. Dar cu cat esti mai ordonata, cu atat poti economisi mai mult timp.
  • Economie de energie Orice actiune presupune consum de energie – deci nu te irosesti intr-o activitate monotona si fara sens daca totul este la locul lui.
  • Calm Daca vei pastra ordinea, vei fi mai linistita, fiindca orice cautare a unui act inseamna pentru tine un stres in plus.
  • Sentimentul ca ai control asupra vietii tale.

Autor: Laura Stefan

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Cariera