Adopta o alimentatie echilibrata

Fără categorie

Afirmatia "prevenirea bolilor incepe din farfurie" este foarte adevarata. Starea de sanatate, pe termen scurt si pe termen lung, depinde in mare masura de ceea ce mancam.

Sanatatea ta si a celor dragi este cel mai de pret lucru, insa atunci cand suntem intrebati ce facem zilnic pentru a ne pastra aceasta sanatate nu putem raspunde. Adesea, consideram ca sanatatea e ceva care se obtine cu tratamente si pastile, dar adevarul este ca orice gest al nostru are influente asupra starii noastre fizice si psihice.

In primul rand, este important sa constientizam ca nu s-a inventat inca pastila-minune, care sa ne fereasca de boli sau sa ne vindece cand ne imbolnavim. Dar depinde de noi sa adoptam un mod de viata sanatos, lipsit de excese, cu activitate fizica zilnica si mai ales o alimentatie care sa asigure toate principiile nutritive in cantitati optime.

Prevenirea bolilor incepe din farfurie
Alimentele ne ofera "caramizile" din care este construit organismul (proteinele) si "combustibilul" cu care acesta functioneaza (glucidele, lipidele).

Exista situatii, insa, in care excesul sau deficitul in anumiti nutrienti poate sa duca la aparitia unor afectiuni grave:
– Alimentatia dezechilibrata este considerata a fi factorul determinant pentru 30% din cazurile de cancer. Persoanele obeze prezinta un risc crescut de aparitie a cancerului de colon. Un consum adecvat de legume, fructe si cereale integrale poate preveni aparitia acestei afectiuni.

– Dulciurile si grasimile animale in exces pot duce la aparitia diabetului zaharat de tip 2. Este de preferat ca in alimentatie glucidele sa provina in mare parte din cereale, cartofi, orez si mai putin din produsele dulci (ciocolata, zahar), iar in cazul grasimilor, accentul trebuie pus pe grasimile nesaturate, in defavoarea celor saturate.

– Aportul insuficient de calciu si de vitamina D in perioada de crestere duce la aparitia rahitismului, iar la femei, dupa 45 de ani, favorizeaza aparitia osteoporozei. Vitamina D este produsa in organism prin expunere la soare, dar in cantitati insuficiente. Se gaseste in schimb in diferite alimente: produse lactate, margarina, ficat de vita, galbenus de ou, carne de peste.

– O alimentatie echilibrata, fara excese, corelata cu tipul de activitate desfasurata zilnic ne fereste de o gama larga de afectiuni si ne asigura vitalitatea si energia necesara pentru a face fata activitatilor de zi cu zi.

Grasimile din farfurie
Consumul in exces de lipide de origine animala (adica de grasimi saturate) duce la cresterea colesterolului din sange si implicit la cresterea riscului de aparitie a o multime de boli cardiovasculare. Pentru prevenirea acestor afectiuni se recomanda limitarea consumului de grasimi saturate (carne grasa, produse lactate grase) la maxim 10% din aportul caloric zilnic si cresterea consumului de grasimi nesaturate (uleiuri vegetale, margarine tartinabile, peste).

Pericolul obezitatii la copii
Orice parinte isi doreste un copil sanatos. Din pacate, in zilele noastre tot mai multi copii si adolescenti sunt supraponderali sau chiar obezi. Cauzele, daca excludem diferitele patologii (boli genetice, dereglari hormonale), sunt determinate de cele mai multe ori de supraalimentare si sedentarism.

In ultima vreme se observa o grija exagerata a parintilor care maresc numarul sau marimea portiilor zilnice ale copiilor, ceea ce poate conduce la hiperplazie (cresterea) tesutului adipos si la marirea depozitelor de grasime. In plus, in comert exista o oferta bogata si foarte tentanta de snacksuri, chipsuri, dulciuri, sucuri sintetice – produse hipercalorice (cu densitate energetica mare intr-un volum mic, fara valoare nutritiva).

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din