Adevaruri si mituri despre paine

paine

Ingrasa
Fals. Asa crede toata lumea: ca painea este principalul responsabil de kilogramele in plus. De fapt, consumata in cantitati rezonabile, painea nu ingrasa. Ea devine un “pericol” doar daca o consumi in cantitati mari sau daca o asociezi sistematic cu unt, branza, dulceata, mezeluri sau feculente (cartofi, cereale, paste fainoase etc.). Altfel, painea poate fi chiar un aliat al siluetei tale. O felie de paine alba are 75 de calorii, deci mai putin decat cerealele cu lapte sau biscuitii de la micul dejun, iar o felie de painea neagra, completa sau cu cereale nu depaseste 60 – 65 de calorii. Fiind bogata in glucide complexe (importanti carburanti pentru creier), proteine vegetale, dar saraca in lipide, painea iti permite sa corectezi dezechilibrele alimentare.

Painea proaspata baloneaza
Adevarat. Desi preferam la masa o paine proaspata, chiar calda, specialistii ne avertizeaza ca aceasta este mai greu digerabila decat painea prajita sau cea “veche” de o zi. Explicatia nu este complicata: miezul unei paini calde este mai lipicios si, deci, mai greu de transformat de catre sucurile gastrice. In plus, painea “calda” contine mai mult amidon, un element care favorizeaza balonarea si fermentatiile la nivelul colonului.

E doar faina si apa, nu are valoare nutritionala
Fals. Alaturi de oua si carne, painea este o sursa importanta de proteine. Totusi, pentru ca ii lipseste lizina, un aminoacid indispensabil omului, se recomanda ca painea sa fie consumata la aceeasi masa cu lapte/produse lactate. Valoarea nutritionala a painii nu se limiteaza la continutul acesteia in proteine, glucide si lipide. Ea ne furnizeaza, in plus, cantitati deloc neglijabile de calciu, potasiu (350 mg), fosfor (330 mg) si magneziu (120 mg), precum si vitaminele B1, B2, B6, E si PP.

Combate constipatia
Adevarat. Fiind bogata in fibre, painea se numara printre alimentele recomandate a fi consumate pentru prevenirea si combaterea constipatiei. Se stie ca fibrele alimentare sunt bune nu doar din motivul ca „taie“ senzatia de foame, ci si pentru ca favorizeaza buna functionare a tranzitului intestinal.

Miezul painii contine mai putine calorii decat coaja
Fals. Cu alte cuvinte, 100 g de miez nu contin mai multe calorii decat 100 g de coaja. Dimpotriva, miezul are chiar mai multe calorii (dar cu foarte putine in plus), deoarece contine mai multa apa decat crusta painii, “deshidratata” din cauza caldurii.

Are efect anti-insomnie
Adevarat. Desi afirmatia iti poate parea incredibila, cercetatorii americani de la Universitatea Tufts au dovedit-o. Explicatia este prea complicata si stiintifica, insa ideea de baza este ca painea contine triptofan, un aminoacid din care creierul “produce” serotonina (hormonul care induce relaxarea si ajuta la instalarea somnului). Atentie, insa! Evita sa consumi prea multa paine la micul dejun daca te asteapta o zi solicitanta – iti produce somnolenta si randamentul tau intelectual scade.

Painea din faina integrala e mai sanatoasa
Adevarat. Stim despre paine ca este un amestec de faina, apa, sare si drojdie. Ei bine, nu e chiar asa. Undeva acolo, nevazute, se ascund elemente importante pentru sanatatea ta: vitamine, fier si calciu. Este de inteles, asadar, de ce painea a reintrat in gratiile nutritionistilor. Desi toate felurile de paine iti ofera ceva bun, nutritionistii te sfatuiesc sa alegi painea completa (cea produsa din faina integrala). De ce? Este mai bogata in fibre alimenare, vitamine (B si E), magneziu, fosfor si fibre. Cu doar 200 g de paine integrala acoperi 40% din necesarul zilnic de vitamine B1, B3, B6 si 40% din necesarul de fier.

Trebuie sa renunti la paine daca tii regim de slabire?
Specialistii spun ca nu. Este suficient sa reduci cantitatea la 100 g pe zi, adica sa nu mananci mai mult de 2 felii la o masa. Este de preferat sa alegi painea cu cereale. Si sa nu o asociezi cu unt, sosuri, branzeturi cu continut mare de grasimi.

Ce recomanda nutritionistii
Nutritionistii estimeaza ca poti manca linistita 150 – 250 g de paine pe zi, pentru a-ti asigura o buna parte din necesarul de glucide. Aceasta cantitate nu te impiedica sa consumi in plus orez, cartofi fierti, paste (dar nu impreuna cu paine). Copiii si adolescentii, fiind in perioada de crestere, au nevoie de un plus de energie, care le poate fi furnizat usor de paine. Astfel, copiii cu varsta intre 2 – 6 ani trebuie sa manance 60 – 90 g de paine pe zi (o jumatate de bagheta), in timp ce portia zilnica a copiilor de 7 – 12 ani se ridica la 100 – 130 g.

de Adrian Ciltan
Foto: dreamstime.com
 

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Culinar