Aceeasi soia, alte gusturi

Fără categorie

Exista voci care ii contesta calitatile, multi o vad ca pe o hrana miraculoasa.

Alimentele din soia sunt la mare moda in Occident atunci cand vine vorba de diete sanatoase. Datorita continutului bogat in fitoestrogen, soia a devenit in ultimii ani subiectul multor cercetari de specialitate in Marea Britanie, SUA sau Canada. Fitoestrogenul este, asa cum indica si numele sau, de natura vegetala, avand o actiune similara cu aceea a hormonului feminin, desi nu la fel de puternica.

 

Ce este soia?
Planta de soia isi are originile in estul Asiei. Primii care i-au recunoscut valoarea nutritiva au fost chinezii, ea fiind de peste 4 000 de ani un aliment de baza pentru ei. In China antica, soia era considerata una dintre cele cinci culturi sacre (alaturi de orez, grau, orz si mei).
Totusi, in Europa si America soia a fost adoptata pe scara larga de-abia din 1960. Lipsita de colesterol si cu un continut foarte scazut de grasimi saturate, dar extrem de bogata in proteine, soia este indicata in primul rand pentru sanatatea inimii (scade considerabil riscul aparitiei bolilor cardiovasculare).

Riscul aparitiei cancerului de san este mai scazut la femeile care consuma soia.

Din boabele de soia se prepara diverse alimente care imita gustul si aspectul laptelui, ale branzei (tofu) sau ale carnii (pateu, salam, soia texturata sub forma de granule, cuburi ).
Ele pot fi o solutie excelenta pentru vegetarieni, dar si pentru cei care, in timpul postului, se abtin cu greu de la carne si lactate. Tofu este obtinuta prin coagularea laptelui de soia, in timp ce majoritatea celorlalte produse sunt derivate din faina de soia.
In plus, in farmacii exista suplimente din soia, sub forma de capsule.

 

La ce este buna?
Adeptii acestei legume afirma ca fitoestrogenul imbunatateste calitatea tesutului mamar si poate scadea (cu cca 50%) riscul aparitiei cancerului de san. In tarile asiatice, unde soia se consuma din belsug, numarul femeilor care sufera de cancer de san este scazut – in Japonia, doar 4% dintre femei au aceasta afectiune, pe langa 42% in Marea Britanie.
Fitoestrogenul din soia poate ameliora si unele simptome ale menopauzei (bufeurile, de exemplu). De altfel, unii experti, fascinati de capacitatea tamaduitoare a plantei, sustin ca un consum periodic si controlat al produselor din soia poate deveni o alternativa fara riscuri pentru clasica terapie hormonala administrata femeilor aflate la menopauza.
Studiile arata ca soia poate fi de ajutor si in prevenirea osteoporozei, impiedicand pierderea masei osoase (fenomen cu care femeile se confrunta mai ales dupa menopauza).
Pe langa fitoestrogeni, boabele de soia contin din plin antioxidanti. Acestia protejeaza celulele de efectul nociv al radicalilor liberi, substantele considerate responsabile de aparitia mai multor forme de cancer. Astfel, alimentele din soia sunt binevenite in cazul cancerului de colon, al cancerului pulmonar sau de prostata. Si bolnavii de diabet au nevoie de soia, fiindca ea creste capacitatea celulelor de a absorbi glucoza.
De asemenea, proteinele din soia, spre deosebire de cele din carne, lapte sau oua, sunt mult mai usor filtrate de rinichi. Deci, hrana pe baza de soia poate preveni sau incetini evolutia diverselor afectiuni ale rinichilor, menajand aceste organe.

 

De ce este contestata?
Adversarii plantei de soia sustin ca fitoestrogenul poate destabiliza nivelul hormonal, incurajand, de fapt, dezvoltarea tumorilor mamare (nivelul hormonal poate influenta evolutia unor forme de cancer la san).
Temerile au fost, insa, infirmate de un studiu bine fundamentat, realizat la Universitatea din Toronto.
Potrivit acestuia, in cel mai rau caz, consumul de soia nu are nici un efect asupra tesutului mamar, controversatul fitoestrogen fiind o varianta atat de slaba a estrogenului, incat nu ar avea nici macar puterea de a ameliora simptomele menopauzei. Exista si temerea ca, atunci cand sunt consumate de femeia insarcinata, produsele din soia pot impiedica dezvoltarea normala a fatului. Dar acest lucru nu a fost pe deplin verificat.

 

Ce gasesti in magazine?
Soia granule – Foloseste-o in loc de carne tocata, la sarmale, drob, chiftele, musaca.
Soia cuburi – poti face din ea diverse mancaruri, cum ar fi o tocanita de post.
Ulei pur vegetal din soia – Este obtinut din uleiul boabelor de soia si nu are colesterol.
Lapte de soia – Se face din faina de soia si apa, iar in comert il gasesti in varianta indulcita.
Tofu (branza de soia) – Are mai multe sortimente: natur, cu sare sau cu alte condimente (marar, chimen).
Salam vegetal – Seamana mai degraba cu parizerul si este bogat condimentat.
Pateu vegetal – Picant, cu ciuperci sau alte arome, este mult mai usor digerabil decat pateul din carne.
Crochete vegetale in sos tomat – Sunt preparate din branza de soia, gluten de grau si nuca macinata.
Carne vegetala in sos tomat – Este un fel de tocanita la conserva. Poate fi consumata si cu paste fainoase.
Crochete vegetale dulci – Au in compozitie lapte, ulei si faina de soia, zahar si caramel.

de Ioana Alina Avram;

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din