8 alimente inteligente şi sănătoase

Este bine cunoscut faptul ca ceea ce mancam ne influenteaza intr-o foarte mare masura viata. Tot mai multi specialisti, si nu doar cei in nutritie, sustin afirmatia ca „suntem ceea ce mancam“.

Unele alimente sunt, insa, mai bune pentru organismul nostru decat altele, deoarece con­­­tin elemente nutritive mai diverse si in can­titati mai mari. Iata cateva dintre produsele care nu ar trebui sa-ti lipseasca din alimentatie.

Consuma-le cat mai des (daca nu zilnic, macar de cateva ori pe saptamana) si te vei convinge singura de efectele lor minunate.

Pestele – aliatul inimii

peste

Pe langa faptul ca are o multime de vitamine si minerale pretioase pentru sanatatea organismului, carnea de peste s-a dovedit benefica pentru inima si arterele noastre. Oamenii de stiinta au calculat ca pestele, consumat de doua-patru ori pe saptamana, re­­du­­ce cu 30% riscul aparitiei unei boli de inima.

Secretul carnii de peste este acidul gras Omega-3, care normalizeaza ritmul ba­­ta­ilor inimii, scade nivelul colesterolului din sange si previne depunerea grasimii pe peretii arterelor. Tot datorita miraculosului Omega-3, persoanele care consuma frecvent peste sunt expuse mai putin riscului de a face depresie.

Pestele este, de asemenea, alimentul excelent pentru cei care vor sa scape de kilogramele in plus, avand grasime mai putina si de calitate superioara fata de alte tipuri de carne.

De altfel, nici pestele considerat gras (somon, ton, macrou, hering, sardina) nu are atatea grasimi cat are cea mai slaba dintre carnuri, iar stiuca, salaul, pastravul nu contin decat 54-60 de calorii/100 g (pestii mai grasi ajung pana la 230 de calorii/100 g). In plus, carnea de peste este usor de digerat si hranitoare, deoarece contine vitamine si oligoelemente cum sunt fosforul, calciul, iodul, potasiul, fluorul, cuprul, magneziul si 15-20% proteine com­­plete, de cea mai buna calitate.

„Dr.” Usturoi

Garlic with Cloves of Garlic

Usturoiul este considerat un panaceu. Aproape ca nu exista afectiune, acuta sau cronica, usoara sau grava, asupra careia usturoiul sa nu actioneze benefic. Datorita virtutilor sale terapeutice absolut remarcabile este utilizat de peste 5.000 de ani.

Bogatia de elemente nutritive pe care le contine e inegalabila, are peste 400 de constituenti, dintre care mai mult de 12 anti­oxidanti naturali si nu mai putin de 30 de substante cu efect anticancerigen.

Cercetarile au demonstrat ca usturoiul joaca un rol foarte important in prevenirea cancerului de colon, de stomac, de prostata, de plamani si de ficat (reduce cu 50% riscul aparitiei acestor maladii grave), iar consumand cel putin un catel de usturoi crud pe zi (3 g), poti preveni aparitia diverselor boli. Proprietatile sale sunt numeroase: combate hipertensiunea arteriala, reduce colesterolul, fluidifica sangele si previne formarea cheagurilor, distruge bacteriile, impiedica im­­ba­­tranirea creierului si trateaza inflamatiile.

Iaurtul – „terminatorul“ de toxine

Stockphoto

Studii recente ale nutritionistilor americani au demonstrat ca iaurtul natural, care contine fermenti vii, are proprietati anticancerigene si, in plus, ca exista o legatura intre longevitate si consumul regulat de iaurt.

Principalul rol al iaurtului este cel de a echilibra digestia si de a curata organismul de substante toxice, dar nutrientii pe care ii contine intaresc sistemul imunitar, reducand astfel riscul aparitiei unor boli si combat acumularile de colesterol. Iaurtul nu are voie sa lipseasca din alimentatia ta, mai ales ca este o sursa principala de calciu, fiind un aliat pretios al dentitiei si intregului sistem osos si prevenind osteoporoza.

Doar 100 grame de iaurt contin circa 200 mg de calciu, asigurand o treime din necesarul zilnic al unui adult. Acest aliment are in compozitie vitamine din grupa B, cele care asigura buna functionare a sistemului nervos si refacerea tesuturilor im­­ba­tra­nite sau afectate de boala, vitamina PP, care ajuta la crestere, vitamina A, care confera pielii stralucire, precum si numeroase minerale care contribuie la o dezvoltare armonioasa.

Rosiile – cutia cu vitamine

rosii

Rosiile au fost proclamate la unison drept unul dintre cele mai sanatoase alimente, deoarece previn multe afectiuni grave.

Contin substante antioxidante care impiedica distrugerea celulelor, reduc semnificativ radicalii liberi si micso­rea­za riscul aparitiei unor tipuri de cancer si bolilor cardio-vasculare.

Rosiile fac bine si plamanilor (mai ales daca esti fumatoare), caci ii ajuta sa filtreze mai bine substantele poluante inspirate odata cu aerul si fumul. O alta insusire a rosiilor este aceea de detoxifiant; elementele din compozitia lor permit eliminarea deseurilor din organism, iar continutul mare de potasiu actioneaza benefic asupra functiei rinichilor, prevenind aparitia hipertensiunii.

Efectele miraculoase ale rosiilor nu se opresc aici. Bogatia in vitamine si minerale este incontestabila. Vitaminele A si C, care se gasesc in cantitati apreciabile, te feresc de infectii, tulburari nervoase, boli de ochi si de piele. In plus, licopenul din rosii iti protejeaza pielea de actiunea nefasta a razelor ultraviolete, reducand astfel riscul arsurilor solare si al cancerului de piele.

Soia – hormon vegetal

096MPO

Contine fitoestrogeni, substante vegetale asemanatoare hormonilor sexuali: estrogeni si progesteron. Studiile efectuate de cateva universitati de renume din lume au dovedit actiunea certa a fitoestrogenilor din soia in prevenirea cancerului de san, uterin, ovarian, dar si a cancerului de piele, colon, plamani, ficat, pancreas, esofag. De asemenea, soia ajuta la ameliorarea simptomelor me­­no­­­pauzei si impiedica instalarea osteoporozei.

Broccoli – „conopida” anti-aging

096MPO

Nutritionistii il recomanda mai ales datorita virtutilor lui nutritionale, dar si a capacitatii de a preveni aparitia unor maladii grave precum cancerul.

Este una dintre legumele cele mai bogate in vitamina C: o portie de 200 g de broccoli acopera necesarul zilnic de vitamina C, iar asta in timp ce aportul caloric este mic (25 calorii/100 g).

Este o leguma excelenta pentru sanatate: un veritabil concentrat natural de vitamine (C, E, B) si minerale (calciu, magneziu, potasiu, fier, etc.).

De asemenea, broccoli contine, in cantitati deloc neglijabile, provitamina A, ale carei proprietati antioxidante sunt bine cunoscute. Este o sursa de fibre, astfel ca actioneza benefic impotriva constipatiei, iar unele dintre substantele pe care le contine ajuta la detoxifierea organismului, stimuland eliminarea substantelor nocive ce ac­­ce­­­­­­lereaza procesul de imbatranire.

Morcovii – „combinatul” de caroten

morcovi

Sunt o sursa remarcabila de betacaroten (provitamina A), elementul-cheie pentru mentinerea sanatatatii ochilor, a pielii si mucoaselor si unul dintre cele mai eficace alimente in ceea ce priveste intarirea imunitatii.

Proprietatile antioxidante ale morcovilor joaca un rol important in dezintoxicarea organismului, antioxidantii din compozitia acestor legume limitand producerea radicalilor liberi, substantele „rele“, responsabile de accelerarea procesului de imbatranire si de aparitia maladiilor degenerative (cancer, cataracta, boli cardio-vasculare).

Betacaroten mai gasim in legume precum spanacul, cresonul si fructele portocalii (pepene, piersici, caise, lamai, portocale, ananas).

Avocado – musafirul de peste mari

woman lying ob bed with tray on her belly with avocado fruit

Avocado este o sursa excelenta de acizi grasi nesaturati (acid oleic si acizi grasi esentiali), care mentin nivelul normal al colesterolului si sunt benefici pentru sanatatea sistemului cardio-vascular.

Este un aliment foarte pretios datorita acizilor pe care ii gasim in compozitia lui, caci materiile grase sunt indispensabile unei functionari normale a or­­ga­­­­­­­­nismului, ele fiind principalele componente ale membranelor celulare, in special ale celor din creier si sistemul nervos.

In plus, este o sursa bogata de vitamine: B, C, E, provitamina A, iar cantitatea de minerale pe care o contine este de trei ori mai mare decat in orice alt fruct: potasiu, magneziu, fier, zinc, cupru. Glutationul din compozitia acestuia este un antioxidant care protejeaza ochii, prevenind aparitia cataractei.

Dar si ele ne mentin sanatosi…

  •  Ceapa rosie – are proprietati anticoagulante, reduce colesterolul, impiedica formarea cheagurilor de sange, ne protejeaza de bolile cardiovasculare, are proprietati antibacteriene.
  •  Varza – remediu excelent impotriva artrozei si reumatismului. Fluorul, fosforul si calciul permit refacerea cartilajelor. Ajuta la producerea enzimelor care refac flora intestinala.
  •  Banane – benefice hipertensivilor si celor cu afectiuni nervoase, previn bolile de inima si indigestiile. Nu sunt recomandate persoanelor cu diabet.
  •  Alune, migdale, fistic – contin grasimi monosaturate, vitamina E, dar si zinc, magneziu, fier. Toate acestea ajuta la combaterea depresiei si la mentinerea elasticitatii pielii.
  •  Ardeiul gras – Contine aproape de patru ori mai multa vitamina C decat portocala si este o sursa bogata de betacaroten (provitamina A). Creste rezistenta organismului la infectii, in special impotriva gripei si racelii.

Autor: Adela Constantinescu

Vezi şi Tânără şi sănătoasă prin hrană vie

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Dieta