7 Sfaturi – Cum poate fi dezvoltata o relatie pozitiva cu seful?

cariera, sef

In sectorul public, problema reclamata de marea majoritate a angajatilor este „neprofesionalismul sefilor”, in sensul ca, se poate dezvolta o atitudine pozitiva cu acesta, daca il perii si ii spui in fiecare zi ce frumos si destept este. Aceasta este o cale. Depinde de fiecare in ce masura poate face sau nu acest compromis. In opinia mea exista si exceptii astfel ca, sper sa va fie utile sfaturile de mai jos.

1. Adaptare, adaptare si iar adaptare!
In mediul privat cel mai important aspect in relatia cu seful pe care-l poti imbunatati rapid este adaptarea la stilul lui de lucru. Daca seful vrea rezultate fara detalii, da-i rezultate si nu-l mai omori cu detalii. Daca seful tau vrea sa fie la curent cu fiecare pas pe care vrei sa-l faci, tine-l la curent permanent. Poate ai un sef care este axat pe proceduri, atunci trebuie sa te adaptezi, cel putin pe termen mediu. Daca ai un sef care initiaza permanent si este in cautare de noi optiuni in permanenta, ofera-i si tu optiune tale etc. Adaptarea la stilul sefului iti asigura climatul pentru ca rezultatele tale sa fie apreciate, iti asigura intrarea pe aceeasi lungime de unda.

2. Foloseste secretele comunicarii verbale si nonverbale
In plus, mai poti apela la cateva tips & triks din domeniul non verbalului si paraverbalului cum ar fi: incearca sa iei pozitii similare cu el, incearca sa vorbesti cu aceeasi viteza cu care vorbeste el, chiar sa folosesti acelasi ton. Mai mult de atat, incearca sa-ti dai seama care sunt valorile sefului (onestitate, eficienta, randament, comunicare, recunoastere, etc) si atunci vei avea cheia catre sufletului lui.

3. Respecta linia respectului!
Seful, fie ca recunoaste sau nu, in primul rand isi doreste respect din partea angajatilor. Astfel ca, oricat de prieten ti s-ar parea ca esti cu seful tau, ia in serios sarcinile care ti se dau si du-le cu responsabilitate la indeplinire, altfel este posibil sa te trezesti concediat subit, chiar daca aveai impresia ca va intelegeti foarte bine. Practic, nu trebuie sa exagerezi daca seful iti intinde o mana prietenoasa. Si la nivel de comunicare din nou, ofer aceeasi sugestie, anume sa te adaptezi la stilul lui preferat de comunicare (fata in fata, email, rapoarte scrise, etc.)

4. Comunica la timp problemele
Informarea sefului ca nu am putea indeplini un proiect la timp, reprezinta o slabiciune, in masura in care informarea este facuta in ultima clipa. Daca simti ca nu poti duce la indeplinire un proiect, avertizeaza din timp, spune care este stadiul, si spune-i de ce timp ai mai avea nevoie. Sau, atunci cand te blochezi intr-un punct, nu astepta sa vina termenul de predare ca sa-i transmiti acest lucru. Informeaza-l cat de repede si cere-i ajutorul. In mod normal, un sef apreciaza onestitatea bine intentionata, insa cu siguranta nu va aprecia ca i-ai ascuns zile in sir ca esti blocat in proiect.

5. Da-i vestile rele din lateralul lui
Totusi, daca esti nevoit sa dai o veste buna sefului poti sa stai pozitionat in fata lui, insa daca ii dai o veste mai putin buna, da-i vestea stand putin in lateralul lui, astfel incat sa nu ramana cu vestea proasta si cu imaginea ta laolalta in mintea lui. Lasa-l sa priveasca incotro isi doreste, numai la tine nu.

6. Fii constient ca nu-i poti schimba mentalitatea!
Sfaturile oferite ar trebui sa functioneze in cazul majoritatii sefilor, fie ei din sectorul public sau privat. Totusi, sunt sefi care nu au abilitati manageriale si se poate dovedi o munca de sisif incercarea de a-i schimba mentalitatea, astfel ca trebuie sa alegi, ori te adaptezi stilului de lucru al sefului ori iti cauti un alt loc de munca, ori asepti sa se schimbe seful. Sunt anumiti sefi care nu raspund pozitiv indiferent de ce ai face.

De regula, acesti sefi au carente manageriale astfel ca, multi oameni au hotarat chiar sa-si deschida o afacere sau sa-si caute rapid un alt loc de munca cand au avut de-a face cu asemenea sefi! Daca esti cumva in aceasta categorie iar “norocul” ti-a scos in cale un sef cu slabe abilitati manageriale si de leadership, cel mai rau lucru pe care-l poti face este sa te victimizezi.

7. Alege sa te adaptezi si sa te perfectionezi
Fiecare om, este ceea ce este datorita alegerilor pe care le face, astfel ca, primul sfat pe care-l dau este sa incerci sa te adaptezi, este una din conditiile economiei de piata pana la urma. Daca-ti propui, cu siguranta vei reusi. Daca esti interesat sa dezvolti o comunicare mai buna poti sa urmezi cursuri de comunicare, limbaj non-verbal sau negociere. In plus, poti alege sa te perfectionezi in domeniul in care activezi fie prin participarea la cursuri, fie prin studiu individual.

Indiferent de ce alegi sa faci, alege sa te dezvolti personal si profesional pentru ca aceste lucruri vor ramane pentru totdeauna indiferent de sefi sau subalterni. Cheia in a te intelege mai bine cu seful sau sefa ta este sa te adaptezi stilului de lucru! Daca nu te poti adapta sau daca nu merita si consideri ca adaptarea ta ar fi de fapt o umilire, cauta-ti un alt sef, victimizarea nefiind o solutie pentru ca nu conduce la nimic bun!

Articol scris de Marian Rujoiu
Manager Trainer Extreme Training, the way to excellence
www.traininguri.ro
www.marian-rujoiu.ro

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Cariera