24 de ore pentru sanatate

Cea mai buna hrana: Un somn bun

  • Insuficienta somnului poate scadea capacitatea de concentrare, poate produce tulburari de memorie, nervozitate, stres si chiar deprimare.
  • Pe termen lung, oboseala cauzata de un numar mic de ore de somn poate afecta sistemul imunitar.
  • Nu neglija importanta somnului, pentru ca el ii da organismului ragazul sa se refaca. In timp ce dormi, elimini toxinele si iti refaci rezervele energetice. Respectarea orelor de somn intareste sistemul imunitar si prelungeste chiar durata vietii. Un somn bun inseamna sapte-opt ore dormite in fiecare noapte.

Ce sa faci ca sa dormi mai bine

  • incearca sa te culci in fiecare seara la aproximativ aceeasi ora – organismului ii prieste de minune aceasta regula.
  • ia masa de seara cu cel putin patru ore inainte de culcare si mananca ponderat. Un stomac doar pe jumatate plin, care se odihneste, este una dintre conditiile importante pentru un somn odihnitor. Evita si alti factori care iti pot tulbura somnul: nicotina, cofeina, alcoolul, ingrijorarea si enervarea.
  • daca nu poti sa adormi cateva seri la rand, ia-ti gandul de la somnifere.
    Persoanele care le folosesc, desi dorm bustean, nu au un somn odihnitor. Somniferele pot fi utile in anumite situatii, insa, in timp, pot grabi instalarea oboselii cronice. In locul lor, bea un ceai calmant de plante (musetel) sau un pahar cu lapte cald – laptele contine un aminoacid care intra in componenta serotoninei. Aceasta produce melatonina, hormonul somnului.
  • fa o baie calda, ca sa asiguri corpului tau temperatura potrivita relaxarii. In apa din cada, toarna cateva picaturi de ulei volatil, cum ar fi cel de musetel sau de lavanda.

  • Deschide larg ferestrele
    Aeriseste-ti locuinta in mod periodic si, mai ales, nu te ascunde de soare. Prea mult timp petrecut la lumina artificiala scade randamentul, pe cand soarele iti sporeste buna dispozitie si iti revigo-reaza organismul.
  • O infuzie de energie cu uleiuri volatile
    Intr-o sticluta de 50 ml, pune cateva picaturi de ulei de ienupar, menta si grepfrut. Inainte de dus sau de baie, maseaza-ti pieptul cu o lingurita din acest amestec. Te vei simti complet revigorata.
  • Fa sport, ca sa arzi calorii Cateva exercitii fizice facute dimineata – fie ca e vorba de un scurt antrenament intr-o sala de gimnastica, de o plimbare sau chiar de simple miscari de inviorare in ritm de dans, cat mai esti inca in pijama – pot creste arderile metabolismului pentru tot restul zilei. Stimulandu-ti in acest fel metabolismul, vei imbunatati sanatatea inimii si a plamanilor, circulatia sangvina si respiratia si vei reusi sa arzi calorii chiar si atunci cand te odihnesti.
  • Da-i corpului tau energie adevarata, nu inlocuitori de scurta durata
    Cu totii avem perioade cand ne simtim epuizati, nervosi, nemultumiti si ne concentram greu; pe deasupra, ca sa facem fata, cautam surse de energie in tot felul de stimulente cu efecte de scurta durata. Ca sa depasim aceasta stare si sa ne regasim entuziasmul, in primul rand trebuie sa-i dam corpului energie adevarata. Iata cum:
  • Nu sari peste micul dejun.
    Ca sa fii plina de viata si eficienta, trebuie sa-i dai organismului tau energie atunci cand are cu adevarat nevoie de ea – adica dimineata, nu seara, inainte de culcare. Pentru a-ti furniza energie pana la pranz, un mic dejun adevarat trebuie sa contina o cantitate suficienta de carbohidrati. Incearca un castron plin cu cereale si lapte sau o banana si doua felii de paine unse cu putin unt si gem. Gemul poate fi pregatit de tine, din capsuni sau zmeura – o sursa excelenta de vitamina a, fibre si minerale, in special potasiu. Zmeura contine si o mare cantitate de pectina – o substanta care, prin fierbere cu apa, capata o consistenta gelatinoasa, ideala pentru gemuri si jeleuri.
  • Ia un supliment de multivitamine si minerale, o pastila de vitamina c si 200 mg de crom in fiecare dimineata (atunci sunt cel mai bine absorbite).
    Mananca multe legume si fructe: coacazele negre si murele sunt foarte bogate in vitamina c, prunele contin vitamina e si potasiu, la fel ciresele, visinele si strugurii. O sursa neconventionala de proteine este mazarea, care aduce in plus fier, vitamina c (in stare cruda, nefiarta), potasiu si fibre.
  • Nu uita un lucru
    Starea de epuizare vine si din ceea ce consumi. Stimulentii sunt cei mai nocivi pentru energie. Chiar daca iti dau putere pe moment, oboseala se reinstaleaza si mai apasatoare la putin timp dupa aceea. In plus, stimulentii au si alte efecte negative. Din acest motiv, ar trebui sa renunti sau sa reduci drastic consumul de alcool (scade nivelul zaharului din sange), ciocolata (contine cacao, un stimulent asemanator cofeinei), tutun (pe langa nicotina, tragi in piept si alte 16 substante care sporesc riscul de cancer), cafea (un stimulent care poate da stari de neliniste si tulburari de somn), cola (contine cofeina, dar si zahar si coloranti, care actioneaza tot ca niste sti-mulenti), teina (extrasa din frunzele arborelui de ceai, este un stimulent si un diuretic care poate ingreuna capacitatea corpului de a absorbi mineralele).
    Elimina-le treptat, pe parcursul mai multor saptamani (ca sa eviti, pe cat posibil, simptomele dependentei), si apeleaza chiar la un medic care sa te ajute sa renunti la fumat. Curand, te vei simti si vei arata mai bine.
  • Cand esti obosita…
    …cel mai bine este sa mananci mai putin, dar mai des, iar mesele tale sa includa mai multi carbohidrati usor de digerat, pentru ca acestia iti asigura o energie consistenta si constanta de-a lungul zilei. Mananca cereale, paine integrala, paste din faina integrala si fructe. Ia-ti vitaminele si mineralele necesare si din legumele proaspete. Incearca sa eviti alimentele bogate in zahar si tot felul de aditivi, care te storc de energie.

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sport si sanatate