16 lucruri de făcut acum pentru sănătatea ta

Sa fim sincere, câte dintre noi am adaugat pe lista de prioritați sportul sau alimentația sanatoasa, din dorința de a preveni posibile probleme de sanatate? E cazul sa o faci acum.

femeie-sanatoasa

foto femeie sănătoasă Shutterstock

Porția de mișcare, în procente

În cartea Stil de viața, nu dieta!, aparuta la Ed. Curtea Veche, autorul acesteia, Valentin Vasile, subliniaza importanța a 30 de minute de miscare pe zi: „o sedința de 30 de minute de sport pe zi reduce riscul de artrita cu 47%, pe cel de demența cu 58%, pe cel de fracturi ale soldului cu 41%, pe cel de anxietate cu 48%, pe cel de depresie cu 30%, si este cel mai eficient tratament pentru sindromul cronic de oboseala.“

Consumă mai multe lichide

O repet de câte ori este posibil: apa este vitala pentru funcționarea normala a celulelor corpului. Deshidratarea poate produce senzația de foame, oboseala sau dureri, si poate fi una dintre cauzele pentru care nu te simți în cea mai buna forma. Vei vedea ca nu este atât de greu sa bei 6-8 pahare de apa pe zi.

Pauza de ecran

Obisnuința de a sta cu privirea fixata în monitor duce la sensibilizarea ochilor. Medicul specialist oftalmolog Ozana Moraru recomanda o pauza atunci când simți ca ochii ustura sau lacrimeaza. „Dar sa nu uitam: degeaba facem pauze, daca nu purtam ochelari corespunzatori, atunci când e cazul“.

Controlul greutații

Metabolismul tinde sa se încetineasca pe masura ce te apropii de vârsta de 40 de ani. A fi obez, adica a avea peste 30% în plus fața de greutatea corporala ideala, creste riscul apariției a numeroase afecțiuni: diabet zaharat, hipertensiune arteriala, boli cardiovasculare, tulburari de somn, complicații la nastere, asadar ai suficiente motive pentru a fi preocupata de acest subiect.

Cum stai la capitolul respirație?

Orele petrecute la sala de fitness sau aerobic nu au nici o valoare daca nu stii sa respiri corect. Respirația corecta te va ajuta sa reduci din starea de încordare si va susține organismul la asimilarea mai usoara a nutrienților. Sfatul specialistilor? Respira adânc, de trei ori pe zi. Cauta un loc mai linistit si inspira adânc pe nas, apoi expira pe gura.

Băuturi de dietă

Ai putea crede ca sucurile fara zahar sunt mai bune pentru sanatatea dinților, însa nu este asa. Acestea conțin acid fosforic care provoaca pierderi de calciu din dinți, astfel încât acestia devin mai fragili. Daca vrei neaparat sa consumi o astfel de bautura, cauta variantele naturale, fara zahar si alți înlocuitori.

Protecție UVA tot anul

Foloseste o crema de plajă cu factor de protecție si filtru UVA pe tot parcursul anului, chiar si iarna. Si, pentru ca pe parcursul nopții, pielea se hidrateaza mai usor, investeste într-o crema reparatoare de calitate.

O companie plăcută

Când te pregatesti sa achiziționezi un animal de companie, trebuie sa pui în balanța plusurile si minusurile unei astfel de schimbari. Dr. Anna Dominiczak, profesor de medicina cardiovasculara a Universitații Glasgow, opteaza pentru plusuri: „un cațel te va forța sa iesi la plimbare în fiecare zi, indiferent de vreme“.

De câte ori sa mă spăl pe mâini?

Spalatul pe mâini este cea mai eficienta modalitate de a preveni virusii de gripa si în plus, nici nu dureaza mult. Cu toate acestea, desi pare atât de simplu, spalatul mâinilor este de multe ori amânat sau executat cu superficialitate.

Mergi prin casă în picioarele goale

Este vital sa oferim picioarelor câteva momente de respiro, în care sa faci, eventual, si câteva exerciții de stretching, având în vedere ca în majoritatea timpului sunt ținute în pantofi, sandale, încalțaminte sport. Mersul desculț este o metoda naturala de relaxare.

Redu volumul

Ascultatul muzicii la volum mare, peste 80 de decibeli, poate sa afecteze permanent auzul. Volumul folosit atunci când ascultam muzica la casti este intensificat, astfel ca poate ajunge si pâna la 110-120 de decibeli. Fa o pauza de cinci minute la fiecare ora pentru a permite auzului sa se reechilibreze.

Învață în fiecare zi

Propune-ți sa înveți ceva nou zilnic, pentru a avea o minte cât mai activa. Asta nu înseamna ca trebuie sa-ți cumperi cea mai complexa enciclopedie, ci sa te preocupe lucrurile folositoare în viața de zi cu zi: testeaza o rețeta noua prezentata în revista, priveste cu atenție o harta a lumii si testeaza-ți cunostințele sau mobilizeaza-ți familia la un joc de scrabble.

Ce stii despre rezerva ovocitara?

Daca ai implinit de curând 30 de ani si vrei sa ai copii este important sa-ți faci analizele care sa determine cantitatea si calitatea rezervei ovocitare, mai ales daca mama ta a intrat la menopauza înainte de 50 de ani. Aceste analize – numite AMH si FSH – pot furniza informații importante legate de perioada de timp în care poți avea copii pe cale naturala.

Un pahar de…?

În Alimentele – adevar si impostura, Ed. Polirom, autorul atrage atenția asupra compoziției chimice a bauturilor alcoolice fabricate pe cale industriala. Atunci când doresti un pahar de vin, asigura-te ca este din producție proprie sau ca pe eticheta este trecuta mențiunea „fara adaos de sulfit“.

Ai auzit de regula celor „5 pe zi“?

Te-ai obisnuit sa manânci aceleasi fructe si legume în fiecare zi, respectând regula celor cinci porții zilnice? Foarte bine! Pentru a varia din când în când meniul, ține cont de culoarea lor. Cu cât sunt mai puternice culorile, cu atât conțin mai mulți antioxidanți. Cu cât cantitatea antioxidanților din meniu este mai mare, cu atât organismul va îmblânzi mai usor semnele îmbatrânirii.

Stii, dar de câte ori faci lucrul acesta?

De câte ori nu ai auzit vorbindu-se sau nu ai citit despre importanța timpului dedicat doar ție? Câteva momente de relaxare pe care sa le petreci asa cum îți doresti: fie ascultând muzica preferata, fie citind din cel mai recent roman al scriitorului admirat, fie pregatindu-ți o baie calda, revigoranta, totul este la alegerea ta. Important este sa nu amâni aceste câteva minute, atât de importante pentru tine.

Cât mai repede…

Când vine vorba despre sanatatea ta, cel mai bine este sa previi, decât sa tratezi.

Fructele si legumele conțin substanțe fitochimice care combat cancerul. Cerealele integrale furnizeaza fibre alimentare care scad riscul de diabet, boli cardiace si cancer. Iar acizii grasi omega-3, utili pentru inima, ajuta, de asemenea, la ameliorarea starii generale.

Cu cât începi mai repede sa iei masuri în vederea menținerii greutații corporale, cu atât este mai bine.

Autor: Cătălina Ioancea

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sanatate